De potentie van nieuwe verpakkingsinnovatie Tetra Pak

De potentie van nieuwe verpakkingsinnovatie Tetra Pak

Tetra Pak kwam bij ons met de vraag om onderzoek te doen naar de potentie van een nieuwe verpakkingsinnovatie en een nieuw concept in het conservenschap. Hiervoor voerden we een Design Discovery Assessment uit. Yicheng Li is Marketing Manager bij Tetra Pak en vertelt over de samenwerking.

Methode en hoofdvragen

Samen met Tetra Pak en de fabrikant van het nieuwe concept hebben we een kwalitatief onderzoek opgezet in de vorm van een Design Discovery Assessment. Centraal stonden de volgende hoofdvragen:

  • Wat zijn triggers en barriers van consumenten ten aanzien van dit nieuwe verpakkingsconcept?
  • In hoeverre verschillen de triggers en barriers bij diverse retailformules?
  • Resoneert het nieuwe concept bij consumenten binnen het conservenschap?
  • In hoeverre sluit het verpakkingsdesign aan bij de consumentenbehoeften?

Kennis van het retaillandschap

Yicheng Li is te spreken over de onderzoeksopzet die Bamboo Brands ontwikkelde. “Het team van Bamboo Brands heeft veel kennis van het retaillandschap en weet daardoor de juiste vragen te stellen. Dit is echt een pluspunt ten aanzien van andere onderzoekspartijen. Ook kunnen we met deze onderzoeksopzet in een zo vroeg mogelijk stadium testen, op product-, categorie- en verpakkingsniveau.”

Betrokken van begin tot eind

Voor dit kwalitatief onderzoek heeft Bamboo Brands interviews afgenomen bij consumenten op de winkelvloer. Consumenten werden geselecteerd op basis van hun shoppergedrag in het conservenschap. De gesprekken werden ondersteund met prototypen van het verpakkingsconcept. In totaal zijn 480 interviews afgenomen over 4 dagen in 6 supermarkten.

Yicheng Li deelt haar ervaringen. “Allereerst: een compliment voor de marktonderzoekers die in de winkels stonden! Zij stellen zich professioneel op en vragen goed door tijdens de interviews. Wat ik ook waardeer is dat Bamboo Brands ons goed betrok gedurende de onderzoeksfase. Zo ontvingen we na elke interviewdag een rapportage met de eerste resultaten. Dit bood ruimte voor feedback en gaf flexibiliteit om de set-up te optimaliseren. Op deze manier hebben we alles uit het kwalitatieve onderzoek gehaald.”

Verrassende inzichten voor business case

Het Design Discovery Assessment bood voldoende diepgang met verrassende inzichten als resultaat. Yicheng Li licht toe: “Het onderzoek heeft ons en de fabrikant inzicht gegeven in de koopintentie, op zowel verpakkings- als productniveau. Ook zagen we – tegen onze verwachting in – dat de resultaten per retailer verschillend zijn. Dit heeft ons enorm geholpen om de business case te verstevigen naar klanten.”

Meer weten

De resultaten van het Design Discovery Assessment behoren tot onze klant. Lees meer over dit type onderzoek of bekijk meer klantervaringen. Wil je ook beter, sneller en duurzamer innoveren? En ben je benieuwd wat Bamboo Brands hierin kan betekenen? Neem contact op met Chantal Risseeuw-Boer, via chantal@bamboobrands.com.


Over de schrijver
Theo Toering is Founder & Managing Director of Bamboo Brands B.V.