Case: Bamboo Brands bevestigt potentieel van BOON-conservenconcept

Case: Bamboo Brands bevestigt potentieel van BOON-conservenconcept

Voor Jamael Food Group heeft Bamboo Brands de potentie van een revolutionair conservenconcept van BOON onderzocht. Uit het onderzoek bleek: groen licht voor deze innovatie! Inmiddels ligt het concept van BOON in de schappen van retail Nederland. Lees de ervaring van Rocus Troost, Commercieel Directeur bij Jamael Food Group.

Real-life testomgeving

Voor dit onderzoek heeft Bamboo Brands een Discovery Assessment uitgevoerd. Rocus Troost vertelt waarom is gekozen voor deze methode.

“Ik geloof niet in standaard marktonderzoek waarbij consumenten thuis een enquête invullen. Bamboo Brands test in een real-life omgeving, namelijk bij het winkelschap. Op deze manier kun je de relevante shoppers aanspreken die in de juiste need state zijn. Dit levert veel betrouwbaardere inzichten op.”

Hoofdvragen

Samen met Jamael Food Group heeft Bamboo Brands een onderzoeksopzet op maat samengesteld. Centraal stonden de volgende hoofdvragen:

  1. Wat zijn spontane reacties van de consument t.a.v. het concept?
  2. In hoeverre is het BOON-concept onderscheidend genoeg?
  3. Welke verpakkingsclaims resoneren bij de doelgroep?
  4. Wat zijn triggers & barriers van een kartonnen verpakking?
  5. Wat is de aankoopintentie van shoppers?

boon-concept-4

Onderzoeksmethode

Vervolgens heeft Bamboo Brands Jamael Food Group ontzorgd met de winkelselectie en de distributie van dummieverpakkingen. In 4 dagen zijn meer dan 500 shoppers geïnterviewd. Zij werden bij het schap geobserveerd en benaderd.

Rocus Troost deelt zijn ervaring: 

“De manier waarop Bamboo Brands werkt is uitermate prettig. Ze ontzorgden ons volledig. Tijdens de interviewdagen heb ik de testwinkels bezocht. Ik ben te spreken over de professionaliteit van de marktonderzoekers en de kwaliteit van de interviews. Het mooie aan deze methode is dat je shoppers echt kunt observeren bij het schap.” 

Feiten bevestigen gevoel

Het concept van BOON schudt het traditionele conservenschap flink op, met felle kleuren en een kartonnen verpakking, in plaats van glas of blik. Uit de test blijkt dat consumenten positief reageren op het concept. Ook geven ze waardevolle feedback over de toepassing van diverse verpakkingsclaims.

Rocus Troost vertelt: 

“Dankzij het onderzoek van Bamboo Brands is mijn onderbuikgevoel bevestigd met feitelijke onderbouwing. Je kunt zelf in een concept geloven, maar het is de consument die bepaalt of het succesvol wordt. Uit het onderzoek bleek ook dat de koopintentie zelfs hoger was dan verwacht. De inzichten hebben ons geholpen om intern de volgende stap te zetten in het innovatieproces.”

BOON in de schappen

Dit voorjaar is het concept van BOON verschenen in de schappen van retail Nederland. Wij feliciteren Rocus Troost en zijn collega’s van Jamael Food Group met deze revolutionaire innovatie in het conservenschap! Meer informatie over het concept lees je op www.boonbonen.nl

Meer informatie

De onderzoeksresultaten behoren toe aan onze opdrachtgever. Wil je meer weten over onze methoden? Bekijk de pagina’s Discovery Assessments en Validation Assessments. Neem voor vragen contact op met Chantal Risseeuw-Boer, Chief Commercial Officer: chantal@bamboobrands.com

Rocus Troost Jamael Food Group Boon

 

Over de schrijver
Theo Toering is Founder & Managing Director of Bamboo Brands B.V.