Het doel van een prijsonderzoek is om te begrijpen hoe de consument reageert op verschillende prijzen en om zo het optimale prijspunt te bepalen. Het onderzoek richt zich op verschillende aspecten zoals de doelgroep en concurrentie van jouw product.
Het prijsonderzoek levert naast de optimale prijs ook andere inzichten op over aspecten als:
Onze prijsonderzoeksmethoden
Door middel van in-store interviews met de consument achterhalen we wat hun betalingsbereidheid is voor een bepaald product, ook ten aanzien van concurrerende items. Dit onderzoek wordt uitgevoerd met behulp van een digitale onderzoekstool.
Enkele voordelen van dit prijsonderzoek
bij een Price Validation Assessment plaatsen we jouw product met prijsaanpassing in het gewenste winkelschap bij een x aantal retailers. Dit onderzoek duurt doorgaans 7 weken. Wekelijks bezoeken onze marktonderzoekers de testwinkels om rotatiecijfers op te halen, inclusief die van concurrerende producten. Na 7 weken valideren we de gestelde hypotheses en krijg je aanvullend advies.
Een mooi praktijkvoorbeeld hiervan is het onderzoek voor Van Delft Chocolates & Bakery. Hiervoor hebben wij voor 4 concepten verschillende prijspunten mogen testen. Lees hier de ervaring van Mark de Vos (Internationaal Commercieel Manager bij Van Delft).
Mark de Vos
Van Delft Chocolates & Bakery | Nederland
Simone Pieters
Unilever | Nederland
Yicheng Li
Tetra Pak | Nederland