consument-supermarkt

Prijsonderzoek

Vind de optimale proijs voor jouw concept

Door inflatie zijn veel producten duurder geworden. Dit heeft invloed op het consumentengedrag. Alle reden om je prijsstrategie te (her)overwegen. Een prijsonderzoek is hier een goed startpunt voor. 
Prijsonderzoek

Wat is een prijsonderzoek?

Het doel van een prijsonderzoek is om te begrijpen hoe de consument reageert op verschillende prijzen en om zo het optimale prijspunt te bepalen.  Het onderzoek richt zich op verschillende aspecten zoals de doelgroep en concurrentie van jouw product.  

De voordelen van prijsonderzoek


Het prijsonderzoek levert naast de optimale prijs ook andere inzichten op over aspecten als:


  • Inzicht in consumentengedrag: met een prijsonderzoek krijg je inzicht in het gedrag van de consumenten zoals hun voorkeur voor een bepaald prijsniveau, hun koopbereidheid en hoe gevoelig ze zijn voor verandering in de prijs.  
  • Concurrentievoordeel: met een prijsonderzoek kun je inzichten opdoen om concurrentievoordeel te behalen. Een prijswijziging kan betekenen dat de consument jouw product verkiest boven de concurrent. 

  • Nieuwe markten verkennen: prijsonderzoek biedt ook de kans om nieuwe markten te verkennen voor jouw product en hierbij ook nieuwe doelgroepen te identificeren. Zo ontdek je bijvoorbeeld of je producten kunt ontwikkelen of aanpassen voor een nieuwe doelgroep.   

  • Marktaandeel vergroten: Met een prijsonderzoek kun je een nieuwe prijsstrategie valideren. Dit kan vervolgens bijdragen aan het vergroten van je marktaandeel. 


Onze prijsonderzoeksmethoden

Price Discovery Assessment marktonderzoek Bamboo Brands

Price Discovery Assessment

Door middel van in-store interviews met de consument achterhalen we wat hun betalingsbereidheid is voor een bepaald product, ook ten aanzien van concurrerende items. Dit onderzoek wordt uitgevoerd met behulp van een digitale onderzoekstool. 

Enkele voordelen van dit prijsonderzoek 

  • Shoppers worden geselecteerd op basis van shopgedrag en categorie 
  • Bij meerdere retailformules tegelijk uit te voeren (ook internationaal) 
  • Het resultaat: empirische inzichten gebaseerd op consumentengedrag 


Schap Bamboo

Price Validation Assessment

bij een Price Validation Assessment plaatsen we jouw product met prijsaanpassing in het gewenste winkelschap bij een x aantal retailers. Dit onderzoek duurt doorgaans 7 weken. Wekelijks bezoeken onze marktonderzoekers de testwinkels om rotatiecijfers op te halen, inclusief die van concurrerende producten. Na 7 weken valideren we de gestelde hypotheses en krijg je aanvullend advies.  

Een mooi praktijkvoorbeeld hiervan is het onderzoek voor Van Delft Chocolates & Bakery. Hiervoor hebben wij voor 4 concepten verschillende prijspunten mogen testen. Lees hier de ervaring van Mark de Vos (Internationaal Commercieel Manager bij Van Delft).  


Testimonials

Mark de Vos, Van Delft Bakery (1)

Mark de Vos

Van Delft Chocolates & Bakery | Nederland

"We hebben nuttige inzichten gekregen over het prijspunt en de basisrotatie van onze innovaties. Een van de innovaties verschijnt binnenkort op het schap. Dat was zonder dit onderzoek nooit gelukt."



unilever testimonial

Simone Pieters 

Unilever | Nederland

"Het doel van het onderzoek was om een duidelijk beeld te krijgen van de consumenten reactie op het concept, en dat is gelukt! Bovendien zijn de resultaten praktisch toepasbaar. We hebben intern al stappen ondernomen om het concept verder te optimaliseren op basis van deze inzichten."

yicheng-li-tetra-pak

Yicheng Li 

Tetra Pak | Nederland

 “Het team van Bamboo Brands heeft veel kennis van het retaillandschap en weet daardoor de juiste vragen te stellen. Dit is echt een pluspunt ten aanzien van andere onderzoekspartijen. Ook kunnen we met deze onderzoeksopzet in een zo vroeg mogelijk stadium testen, op product-, categorie- en verpakkingsniveau.”