Concept test

Ontdek de potentie van

jouw innovatie met een concept test.

Met een concept test ontdek je in een vroeg stadium of jouw FMCG-concept resoneert bij de consument. Ook levert een concept test waardevolle inzichten voor optimalisatie, zodat jouw concept een hogere slagingskans krijgt.
interviewer in supermarkt

Kwalitatief of kwantitatief?

Met een concept test kun je inzoomen op allerlei aspecten van je nieuwe concept. Afhankelijk van je onderzoeksvraag kies je voor een kwalitatief of kwantitatief onderzoek. Het is ook mogelijk om beide onderzoeksmethoden te combineren. Je krijgt op die manier een compleet beeld van de potentie van je concept, inclusief kwantitatieve data waarmee je je business case kunt verstevigen. 

Onderzoeksvragen bij een concept test 

Bij een concept test formuleren we samen een of meerdere onderzoeksvragen die je wilt toetsen. Enkele voorbeelden van onderzoeksvragen:

Icoon vraagteken

Concept

Valt mijn FMCG-concept voldoende op in het schap? 

Icoon vraagteken

Concurrentie

Kiezen consumenten mijn concept t.a.v. concurrerende producten?

Icoon vraagteken

Design

Welk verpakkingsconcept spreekt het meest aan?

Deel jouw onderzoeksvraag
Meer weten? Neem vrijblijvend contact op.

Onderzoeksmethoden voor een concept test

Concept Discovery Assessment marktonderzoek Bamboo Brands

1. Concept Discovery Assessment 

Bij een kwalitatieve concept test gaan onze marktonderzoekers in gesprek met consumenten op de winkelvloer. De selectie van respondenten vindt zorgvuldig plaats, op basis van shoppergedrag in een bepaalde categorie. Omdat we consumenten spontaan benaderen in een natuurlijke omgeving (de supermarkt), krijg je waarheidsgetrouwe onderzoeksresultaten.  


Bij een Concept Discovery Assessment ligt de focus op het overall concept. Maar je kunt een concept test ook combineren met andere typen onderzoeken, zoals een Design Discovery Assessment of een Category Discovery Assessment. Onze interviewers gaan dan dieper in op specifieke aspecten zoals het verpakkingsdesign of de categorie van het product. Je kunt dus meerdere aspecten toetsen in één Discovery Assessment. 

2. Concept Validation Assessment

Bij een kwantitatieve concept test plaatsen we jouw nieuwe concept (minimum viable product) bij een x aantal retailers in het gewenste schap. Dit betekent dat consumenten jouw concept dan gewoon kopen, net als elk ander concept.  


Op deze manier kunnen we real-life testen. Wekelijks verzamelen we de rotatiecijfers en zetten we dit af tegen de concurrentie en (waar mogelijk) branchedata. Aanvullend krijg je adviezen voor optimalisatie.  


Met een kwantitatieve concept test krijg je inzicht in o.a.: 

  • Wat is de gemiddelde afzet van het testproduct per week? 
  • Hoe presteert mijn product na een prijsaanpassing? 
  • Hoe presteert mijn concept ten opzichte van concurrerende items? 
In home user assessments

Tip: In-Home User Assessment 

Is jouw concept gebruiksklaar en ben je ook benieuwd naar de gebruikservaring van de consument? Volg een Concept Discovery Assessment dan op met een In-Home User Assessment. Bij deze in-home concept test krijgen consumenten een product mee naar huis om te testen. Vervolgens delen ze hun ervaringen in een telefonisch interview.

Testimonials

barleduc_thari

Thari Hesselink

Bar-le-Duc I Nederland

"Ik wist dat jullie op een andere manier onderzoek deden dan gebruikelijk. Dat is ook een van de redenen geweest dat ik met jullie in gesprek ben gegaan. Ik had in het begin twijfels of er tijdens het veldwerk voldoende kwalitatieve inzichten werden opgehaald, maar deze twijfel hebben jullie gelukkig weg weten te nemen en mij uiteindelijk van voldoende kwalitatieve inzichten weten te voorzien."
unilever testimonial

Simone Pieters 

Unilever | Nederland

"Het doel van het onderzoek was om een duidelijk beeld te krijgen van de consumenten reactie op het concept, en dat is gelukt! Bovendien zijn de resultaten praktisch toepasbaar. We hebben intern al stappen ondernomen om het concept verder te optimaliseren op basis van deze inzichten."


yicheng-li-tetra-pak

Yicheng Li 

Tetra Pak | Nederland

 “Het team van Bamboo Brands heeft veel kennis van het retaillandschap en weet daardoor de juiste vragen te stellen. Dit is echt een pluspunt ten aanzien van andere onderzoekspartijen. Ook kunnen we met deze onderzoeksopzet in een zo vroeg mogelijk stadium testen, op product-, categorie- en verpakkingsniveau.”

Nieuw e-paper: 10 innovatietips voor marketeers

Werk jij als marketeer of brand manager in een FMCG-bedrijf? En wil je graag frisse ideeën opdoen om het innovatieproces in jouw organisatie te verbeteren? Download dan ons nieuwste e-paper met 10 tips om mórgen al het verschil te maken.

50%
Nieuw e-paper: 10 innovatietips voor marketeers
Download ons e-paper om morgen al het verschil te maken!
Bamboo Brands mag mij op de hoogte houden van nieuws
Download e-paper
fmcg-e-paper2