Met een concept test kun je inzoomen op allerlei aspecten van je nieuwe concept. Afhankelijk van je onderzoeksvraag kies je voor een kwalitatief of kwantitatief onderzoek. Het is ook mogelijk om beide onderzoeksmethoden te combineren. Je krijgt op die manier een compleet beeld van de potentie van je concept, inclusief kwantitatieve data waarmee je je business case kunt verstevigen.
Bij een concept test formuleren we samen een of meerdere onderzoeksvragen die je wilt toetsen. Enkele voorbeelden van onderzoeksvragen:
Concept
Valt mijn FMCG-concept voldoende op in het schap?
Concurrentie
Kiezen consumenten mijn concept t.a.v. concurrerende producten?
Design
Welk verpakkingsconcept spreekt het meest aan?
Onderzoeksmethoden voor een concept test
Bij een kwalitatieve concept test gaan onze marktonderzoekers in gesprek met consumenten op de winkelvloer. De selectie van respondenten vindt zorgvuldig plaats, op basis van shoppergedrag in een bepaalde categorie. Omdat we consumenten spontaan benaderen in een natuurlijke omgeving (de supermarkt), krijg je waarheidsgetrouwe onderzoeksresultaten.
Bij een Concept Discovery Assessment ligt de focus op het overall concept. Maar je kunt een concept test ook combineren met andere typen onderzoeken, zoals een Design Discovery Assessment of een Category Discovery Assessment. Onze interviewers gaan dan dieper in op specifieke aspecten zoals het verpakkingsdesign of de categorie van het product. Je kunt dus meerdere aspecten toetsen in één Discovery Assessment.
Bij een kwantitatieve concept test plaatsen we jouw nieuwe concept (minimum viable product) bij een x aantal retailers in het gewenste schap. Dit betekent dat consumenten jouw concept dan gewoon kopen, net als elk ander concept.
Op deze manier kunnen we real-life testen. Wekelijks verzamelen we de rotatiecijfers en zetten we dit af tegen de concurrentie en (waar mogelijk) branchedata. Aanvullend krijg je adviezen voor optimalisatie.
Met een kwantitatieve concept test krijg je inzicht in o.a.:
Thari Hesselink
Bar-le-Duc I Nederland
Simone Pieters
Unilever | Nederland
Yicheng Li
Tetra Pak | Nederland
Nieuw e-paper: 10 innovatietips voor marketeers
Werk jij als marketeer of brand manager in een FMCG-bedrijf? En wil je graag frisse ideeën opdoen om het innovatieproces in jouw organisatie te verbeteren? Download dan ons nieuwste e-paper met 10 tips om mórgen al het verschil te maken.