Bamboo Brands bestaat 4 jaar: een terugblik
01 februari 2023 
in Nieuws

Bamboo Brands bestaat 4 jaar: een terugblik

Bamboo Brands viert haar 4-jarig jubileum! Sinds februari 2019 helpen we FMCG-fabrikanten om beter, sneller en duurzamer te innoveren. In deze blog blikken we terug op de grootste mijlpalen in de (korte) geschiedenis van ons bedrijf.  

Hoe het allemaal begon…

Theo werkte 15+ jaar in de FMCG-branche, onder meer bij FrieslandCampina, Bakker Bart en Intersnack. Hij was o.a. verantwoordelijk voor de introductie van Chio in Nederland. Innovaties ontwikkelen en lanceren vond hij een van de leukste dingen aan zijn vak, maar het frustreerde hem dat innovatieprojecten vaak niet succesvol zijn. 

Maar liefst 8 op de 10 FMCG-innovaties faalt. Dat is natuurlijk zonde van tijd, geld en talent, maar werkt ook voedselverspilling in de hand. Om dit tegen te gaan ontwikkelde Theo een unieke onderzoeksmethode waarmee bedrijven in een vroeg stadium inzicht krijgen in de potentie van een innovatie. 

En zo was Bamboo Brands geboren! Begonnen met een kantoor in Amsterdam, daarna verhuisd naar de Europalaan in Den Bosch en inmiddels helemaal thuis in De Jamfabriek in Den Bosch. Den Bosch wil overigens food- en datahoofdstad van Nederland worden, dus het is geen toeval dat we ons er zo thuis voelen.

Waarom Bamboo Brands?

Theo koos voor de bedrijfsnaam Bamboo Brands, omdat bamboe grote gelijkenissen vertoont met de gift die we onze klanten (de ‘brands’) bieden. Bamboe groeit namelijk snel, is innovatief, duurzaam en flexibel. Met onze tools & methoden kunnen klanten op een snelle en flexibele manier inzicht krijgen in consumentengedrag, en zo werken aan duurzame merkgroei.

Mijlpalen 2019-2023

Als we terugblikken op de afgelopen jaren, kunnen we zeggen dat er veel gebeurd is! Om te beginnen met ons team, dat groeide naar 11 collega’s die zich elke dag met passie en enthousiasme inzetten voor onze klanten. Met het team verzorgden we meer dan 100 in-store onderzoeken uit voor tal van FMCG-fabrikanten door heel Europa. Dat leverde hen in totaal een besparing op van maar liefst €46,7 miljoen.

Ook niet te vergeten zijn de waardevolle samenwerkingen met onze partners: HAS green academy, JADS, Technische Universiteit Eindhoven, Universiteit van Amsterdam en ons lidmaatschap bij Foodvalley. Vorig jaar zetten we ons partnerschap met HAS green academy kracht bij door het opzetten van een Consumer Behaviour Lab, dat in kwartaal 4 live zal gaan. 

Tot slot hebben we intern grote stappen gezet om de teamspirit en samenwerking te bevorderen, zodat we ook onze klanten nog beter kunnen bedienen. 

Zin in de toekomst, en we zijn nog maar net begonnen

Het is mooi om te zien dat steeds meer FMCG-bedrijven en innovatieteams zich aansluiten bij onze methoden & tools. Dat geeft ons vertrouwen om de komende jaren nóg meer impact te gaan maken voor de mooie merken waar onze branche rijk aan is! 

Samen met het team hebben we de ambitie om ons gedachtengoed zo breed mogelijk toe te passen om de impact op de FMCG innovatiesector zo groot mogelijk te laten zijn. Om uiteindelijk de sector sneller, beter en vooral ook duurzamer te laten innoveren. Voor onze klanten, voor het vakgebied marketing en last but not least, onze planeet.

Meer weten

Wil je meer weten over Bamboo Brands? Op deze pagina lees je meer over ons, onze duurzame impact en maak je kennis met ons team. Of ga in gesprek met Theo Toering: theo@bamboobrands.com / +316 41 741 990. 


Over de schrijver
Theo Toering is Founder & Managing Director of Bamboo Brands B.V.