Wanneer kies je voor een in-home test?
28 februari 2023 
in Nieuws

Wanneer kies je voor een in-home test?

Wil je ontdekken of jouw product aan de verwachtingen voldoet van de consument? Dan kan een in-home test uitkomst bieden. Als Research Expert bij Bamboo Brands vertel ik je graag meer over deze kwalitatieve onderzoeksmethode.

Hoe werkt een in-home test?

Bij een in-home test krijgen consumenten in de supermarkt een exemplaar van jouw product mee naar huis om te proberen. De selectie van respondenten vindt plaats op basis van shoppergedrag in jouw categorie. Na het gebruiksmoment delen consumenten hun gebruikservaring in een telefonisch interview. Zo krijg je inzicht in het gebruiksmoment en -gemak, maar ook in sensorische aspecten als geur, smaak en structuur. 

Wanneer is een in-home test een goed idee?

Een in-home test is een perfecte tool als je wilt onderzoeken wat de échte gebruikservaring is van jouw innovatie. Belangrijk is wel dat jouw innovatie zich in de laatste fase van het ontwikkelproces bevindt, zodat de consument het product kan gebruiken. Als onderzoeker ben ik fan van de in-home test, omdat er geen betere manier is om reallife consumentengedrag in kaart te brengen dan thuis bij de consument. 

Dit typeert de aanpak van Bamboo Brands

Bij Bamboo Brands heet dit het In-Home User Assessment. Uniek aan onze aanpak is dat wij consumenten selecteren op de winkelvloer, op basis van shoppergedrag in jouw categorie. 

We werken bewust niet met consumentenpanels, omdat je anders irrelevante inzichten krijgt van consumenten die buiten je doelgroep vallen. Ook zien we dat consumenten in panels bevooroordeeld zijn (bias).

Wij voorkomen bias zo goed mogelijk doordat consumenten spontaan worden benaderd en zij hun ervaringen in de eigen thuisomgeving delen. Zo creëren we de meest realistische setting.

Lees meer over het In-Home User Assessment.

Combinatie met breder onderzoek

Onze klanten kiezen er meestal voor om een In-Home User Assessment te combineren met een breder kwalitatief onderzoek (een Discovery Assessment). 

Hoe dat in zijn werk gaat, is als volgt:

1. Bij een Discovery Assessment bevragen we consumenten op de winkelvloer (in jouw categorie) over jouw productinnovatie. Na een kort interview over de eerste indrukken en verwachtingen van het concept, vragen we respondenten of ze het product thuis willen proberen.

2. Geïnteresseerde respondenten krijgen een exemplaar mee naar huis, zodat zij deel kunnen nemen aan de in-home test. Via een QR-code kunnen respondenten vanuit huis een foto insturen van het reallife gebruiksmoment.

3. Nadat consumenten het product hebben gebruikt, houden onze marktonderzoekers een telefonisch interview om verdere kwalitatieve inzichten te vergaren.

Het voordeel van deze aanpak is dat je consumenten in de meest realistische setting – op de winkelvloer en thuis – kunt bevragen. Ook breng je een breder proces in kaart, van de oriëntatiefase tot het daadwerkelijke gebruiksmoment.

Praktijkvoorbeeld

Onlangs heb ik voor een internationaal A-merk een Full Concept Assessment begeleid, waar de in-home test onderdeel van is. Een verrassend inzicht was dat het concept op het eerste gezicht in de winkel geen indruk leek te maken, maar tijdens het proberen thuis boven verwachting presteerde. Ook werd het product voor andere momenten gebruikt dan vooraf werd gedacht. Met deze inzichten heeft de klant het concept geoptimaliseerd. 

Meer weten over de in-home test?

Wil jij meer weten over in-home testing en de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem contact op met mijn collega Chantal Risseeuw-Boer, via chantal@bamboobrands.com. Of lees meer informatie op deze pagina.

Over de schrijver
Kelly van Antwerpen is Research Expert bij Bamboo Brands.