Bamboo Brands klanten

EU Programma's

OPZuid is een door de Europese Unie gesteund stimuleringsprogramma dat innovatie, ondernemerschap en maatschappelijke impact wil bevorderen in het zuiden van Nederland. Door samen te werken met bedrijven, universiteiten en andere partners wil OPZuid bijdragen aan innovatieve oplossingen op het gebied van vijf maatschappelijke transities: energie, klimaat, grondstoffen, landbouw en voeding.

Bamboo Brands en OPZuid zijn een partnerschap aangegaan om innovatie binnen de voedingssector sneller, beter en duurzamer te maken. Met deze samenwerking willen we het voor food startups mogelijk maken hun duurzame en innovatieve product in de supermarkt te testen. KAAZ en BoB zijn de eerste projecten die zijn ontstaan uit deze samenwerking.

Project KAAZ

Hier wordt gewerkt aan het project KAAZ (een Kaas Alternatief, Ambachtelijk en Zuiver gemaakt) heeft tot doel een innovatief plantaardig kaasalternatief te ontwikkelen en op de markt te brengen, met behulp van geavanceerde technologieën en traditionele kaasbereidingsmethoden. Door een samenwerking tussen Bamboo Brands, Studio Fava en de HAS green academy, wordt gestreefd naar het creëren van een product dat de smaak, textuur en voedingswaarde van traditionele kaas benadert, maar dan op basis van duurzame en plantaardige ingrediënten.


Het KAAZ project richt zich op het overbruggen van de kloof tussen de groeiende vraag naar zuivelvrije en milieuvriendelijke alternatieven enerzijds, en de behoefte aan hoogwaardige en smaakvolle kaasproducten anderzijds. Door gebruik te maken van state-of-the-art onderzoeksfaciliteiten, expertise op het gebied van voedseltechnologie en innovatieve productiemethoden, streven de partners ernaar een product te ontwikkelen dat niet alleen voldoet aan de smaak- en kwaliteitseisen van consumenten, maar ook bijdraagt aan een duurzamere voedselproductie.


Door deel te nemen aan dit project dragen de partners bij aan de ontwikkeling van duurzame voedselinnovaties, het stimuleren van gezondere voedingspatronen en het verminderen van de milieu-impact van de voedselproductie. Bovendien biedt het project kansen voor economische groei en werkgelegenheid in de regio, door het versterken van de economische positie van Zuid-Nederland als toonaangevende hub voor voedseltechnologie en innovatie.

Een succesvolle samenwerking met:



Project Best of Both (BOB)

Binnen het OPZuid-programma werkt Bamboo Brands samen met De Dobbelhoeve en Bob Holding aan het project Best of Both (BOB): de ontwikkeling van een innovatieve hybride drank die het beste van plantaardig en dierlijk combineert. De drank is gebaseerd op lokale melk van De Dobbelhoeve en sorghum – een duurzaam, droogteresistent gewas dat uitstekend groeit op Brabantse zandgronden.

Het doel van BOB is om een smakelijk, voedzaam én duurzaam alternatief te bieden voor traditionele melk én plantaardige zuiveldranken. In tegenstelling tot bestaande alternatieven bevat BOB-drank geen overmatige suikers of kunstmatige toevoegingen, en wordt het ontwikkeld met minimale bewerking. Hiermee wordt ingespeeld op de groeiende behoefte aan gezondere, duurzamere voedingsopties zónder concessies aan smaak of gebruiksgemak.

Bamboo Brands is binnen het project verantwoordelijk voor consumentenonderzoek en marktvalidatie. We testen de productprototypes in real-life supermarktsettings en analyseren de perceptie van consumenten op smaak, gebruik en aankoopbereidheid. Op basis hiervan wordt het product geoptimaliseerd richting marktintroductie.

Het project loopt van november 2024 tot eind 2026 en draagt bij aan de voedseltransitie, circulariteit in de landbouw, en duurzame economische groei in Zuid-Nederland.

Een succesvolle samenwerking met:




Benieuwd naar wat we nog meer doen?

barleduc_thari

Thari Hesselink

Bar-le-Duc I Nederland

"Ik wist dat jullie op een andere manier onderzoek deden dan gebruikelijk. Dat is ook een van de redenen geweest dat ik met jullie in gesprek ben gegaan. Ik had in het begin twijfels of er tijdens het veldwerk voldoende kwalitatieve inzichten werden opgehaald, maar deze twijfel hebben jullie gelukkig weg weten te nemen en mij uiteindelijk van voldoende kwalitatieve inzichten weten te voorzien."
unilever testimonial

Simone Pieters 

Unilever | Nederland

"Het doel van het onderzoek was om een duidelijk beeld te krijgen van de consumenten reactie op het concept, en dat is gelukt! Bovendien zijn de resultaten praktisch toepasbaar. We hebben intern al stappen ondernomen om het concept verder te optimaliseren op basis van deze inzichten."


yicheng-li-tetra-pak

Yicheng Li 

Tetra Pak | Nederland

 “Het team van Bamboo Brands heeft veel kennis van het retaillandschap en weet daardoor de juiste vragen te stellen. Dit is echt een pluspunt ten aanzien van andere onderzoekspartijen. Ook kunnen we met deze onderzoeksopzet in een zo vroeg mogelijk stadium testen, op product-, categorie- en verpakkingsniveau.”

Theo Toering van Bamboo Brands geeft uitleg over foodwaste

Meer innovatie inspiratie ontvangen?

Meld je aan en krijg elke maand een update in je inbox!

Laat je gegevens achter: