De voordelen van fysiek schaponderzoek
Wat is de beste schappositie voor jouw FMCG-product? Met een fysiek schaponderzoek krijg je inzichten over jouw doelgroep, shoppergedrag en de concurrentie in het schap. Ook kun je verschillende schapposities real-life testen.
Wat houdt een schaponderzoek in?
Met een fysiek schaponderzoek kun je nauwkeurig onderzoeken wat de ideale positie in het schap is voor jouw product. Je kunt een schaponderzoek inzetten voor zowel een bestaand product als een nieuwe innovatie.
De voordelen van fysiek schaponderzoek
- Zorgvuldige respondentenselectie (op de winkelvloer)
- Waarheidsgetrouwe inzichten dankzij real-life testomgeving
- Inzicht in de performance van concurrentie (n.a.v. een schapwijziging)
Kwalitatief schaponderzoek
Ons Shelf Discovery Assessment is een kwalitatief onderzoek waarbij onze marktonderzoekers met consumenten in gesprek gaan over jouw product. In het interview gaan ze in op vragen als:
- Op welk schap zou je dit product verwachten?
- Is product x je opgevallen in het schap?
De interviews vinden letterlijk plaats op de winkelvloer, bij het betreffende schap. We benaderen en selecteren respondenten op basis van hun shoppergedrag in een specifieke categorie. Dankzij deze real-life testomgeving krijg je waarheidsgetrouwe inzichten over consumentengedrag en attitudes.
Kwantitatief schaponderzoek
Bij een Shelf Validation Assessment plaatsen we jouw product een x aantal weken op het winkelschap bij een x aantal retailers. Consumenten kunnen jouw product dan gewoon kopen. Bij deze kwantitatieve onderzoeksmethode is het mogelijk om verschillende schapposities tegelijk te testen. Aan de hand van rotatiecijfers kom je erachter wat de beste positie is voor jouw product, vergeleken met de performance van de concurrentie.
Het effect van nudgings meten
Een schaponderzoek kun je ook inzetten om het effect van nudges te meten op en rondom het winkelschap. Wat is bijvoorbeeld het effect als je jouw product naast een andere concurrent plaatst? En wat is het effect van schapcommunicatie of pop-up displays? Met een Shelf Validation Assessment (kwantitatief) kun je dit meetbaar maken.
Neem contact op
Wil jij een schaponderzoek laten doen? Of wil je een frisse blik op een innovatievraagstuk in jouw organisatie? Neem contact op met Client Development Consultant, Chantal Risseeuw-Boer via Chantal@bamboobrands.com. Of lees meer over Discovery Assessments, Validation Assessments of Full Concept Assessments.