Met onze tools en methoden helpen we FMCG-bedrijven om beter, sneller en duurzamer te innoveren. Ook ondernemen we activiteiten om onze duurzame impact als bedrijf te vergroten. In deze blog vertel ik je meer over onze kijk op duurzaamheid.
Duurzaamheid als drive
Het bestaansrecht van ons bedrijf ligt in duurzaamheid. Ik heb Bamboo Brands immers opgericht om te vechten tegen het feit dat 8 van de 10 innovaties in FMCG faalt.
Het innovatieproces bij FMCG-bedrijven is vaak niet duurzaam. De impact van innovatie op voedselverspilling is dan ook enorm. Maar liefst 9% van alle foodwaste komt voort uit innovaties van fabrikanten. Maar duurzaamheid gaat ook over het duurzaam inzetten van mensen, tijd, geld en andere middelen. Als 8 op de 10 innovaties faalt, gaat daar iets mis.
Het is onze drive om bedrijven te helpen om duurzamer te innoveren. Dit doen we door hen inzicht te geven in de potentie van innovaties, nog ruim voordat een product geïntroduceerd wordt.
Duurzaamheid bij onze klanten
Dankzij ons werk kunnen bedrijven een duurzamer innovatieproces realiseren. Ze lanceren immers geen innovaties meer die niet succesvol blijken. Inmiddels hebben we in 4 jaar tijd zo’n €46,7 miljoen bespaard voor onze klanten. Klanten besparen niet alleen geld en tijd, maar gaan ook voedsel- en verpakkingsverspilling tegen.
Samenwerking met Stichting Voedselbanken
We leggen je graag uit hoe wij zelf zorgen voor een zo duurzaam mogelijk proces. Als wij een kwantitatief onderzoek (Validation Assessment) uitvoeren voor onze klant, plaatsen we het product of MVP een x aantal weken in de supermarkt.
De fabrikant zorgt ervoor dat dit product op kleine schaal geproduceerd wordt. Na een test blijven er weleens producten over, omdat we op voorhand de rotatiecijfers niet nauwkeurig kunnen inschatten.
De overgebleven producten brengen wij naar Stichting Voedselbanken Nederland in Den Bosch, waar we sinds 2019 mee samenwerken. Lees hierover meer.
Partnerschap met HAS green academy
Een andere belangrijke partner voor ons op het gebied van duurzaamheid is HAS green academy. Samen met het lectoraat Design Methoden in Food van HAS green academy zijn we bezig om een Consumer Behaviour Lab op te zetten.
Dit lab richt zich op het ontwikkelen van betrouwbare voorspellende onderzoeksmethoden die studenten en professionals helpen bij het ontwikkelen van gezond en duurzaam voedsel. Lees meer over de samenwerking.
Bijdragen aan een groter doel
Samen met onze partners en klanten dragen we bij aan een groter doel: Duurzame Consumptie en Productiepatronen (Sustainable Development Goal 12). We realiseren ons dat er nog veel winst te behalen valt. Daarom staan we altijd open voor ideeën om onze impact te vergroten.
Meer informatie
Heb jij naar aanleiding van dit bericht vragen over onze duurzame impact? Heb je een idee of initiatief op het gebied van duurzaamheid dat je met ons wilt delen? Neem contact op met mij via theo@bamboobrands.com.