Uit onderzoek blijkt dat 8 van de 10 innovaties in FMCG faalt. Ook in mijn carrière heb ik keer op keer meegemaakt dat een nieuwe innovatie het niet overleeft. In dit artikel vind je de 3 belangrijkste oorzaken, met tips om verandering te realiseren.
1. Verwaarlozing van consumentenbehoeften.
Een van de belangrijkste redenen is dat bedrijven simpelweg onvoldoende inspelen op de behoeften van de consument. Voor marketeers is doelgroepdenken misschien wel de nummer één vaardigheid. Je moet diep graven om de juiste inzichten te krijgen over wat consumenten werkelijk drijft, in plaats van wat ze zeggen.
Tip: houd rekening met de intention-behaviour gap. Dit houdt in dat er een kloof gaapt tussen wat consumenten zeggen en wat ze daadwerkelijk doen. Een consument kan in een panel enthousiast reageren op een nieuw concept, maar eenmaal in de winkel andere keuzes maken. Overbrug deze kloof door inzichten te verzamelen in consumentengedrag in plaats van meningen.
2. Goed idee, slecht product.
Zonder goed product is er geen toekomst, zo schreef Cor Molenaar onlangs over de ondergang van VanMoof. Bij falende foodinnovaties is vaak ook onvoldoende aandacht voor een goede productervaring. Met alleen een goed idee en goede marketing kom je er niet. Dit is eigenlijk relatief simpel op te lossen.
Tip: bouw in het innovatieproces voldoende ruimte in om de gebruikservaring van je product te testen. Maak de onderzoeksopzet zo realistisch mogelijk, in een real-life testomgeving. Dit levert altijd waardevolle feedback op, ook over aspecten waar je wellicht niet eerder aan hebt gedacht.
3. Slechte commerciële besluitvorming.
Besluitvorming binnen foodbedrijven vindt te vaak plaats op basis van onderbuikgevoel, aannames en persoonlijke voorkeuren. Ook zitten aspecten als belangenverstrengeling en bureaucratie gefundeerde besluitvorming in de weg.
Ik begrijp dat het niet makkelijk is om dit patroon te doorbreken. Goede besluitvorming is een vak apart en vraagt om een lange adem. Wil je de eerste stap zetten naar verandering, werk dan aan een cultuur waar fact-based decision making voorop staat. Investeer daarbij in kennis en expertise op het gebied van data.
Dit moeten we drastisch veranderen.
In mijn tijd als marketeer bij foodbedrijven vond ik innovatie het allerleukste wat er is. Het gevoel dat een concept dat mede door jou ontwikkeld is, op het schap verschijnt, is natuurlijk fantastisch. Maar het frustreerde me ook dat innovatie gepaard gaat met verspilling van tijd, geld, voedsel en verpakkingen.
Daarom wil ik de manier waarop foodbedrijven innoveren, drastisch veranderen. Dit doe ik met Bamboo Brands door bedrijven te helpen om besluitvorming te baseren op feiten in plaats van meningen.
PS Lees hoe onze opdrachtgever Jamael Food Group dit in de praktijk bracht.
Vond je dit interessant?
Tip: beluister ook eens De FMCG Innovatie Podcast. Hier hoor je leuke innovatieverhalen van vakgenoten uit de FMCG-branche.