Hoe Tony’s Chocolonely een nieuw product heeft getest in de supermarkt gericht op de gezondheidsbewuste en prijs sensitieve consument.
De gezondheidsbewuste en prijs sensitieve consument overtuigen
Hoe overtuig je de gezondheidsbewuste en prijs sensitieve consument om te kiezen voor een A-merk chocolade? Dat was de vraag die het team van Tony's Chocolonely bezighield. Steeds meer consumenten maken bewuste keuzes voor hun gezondheid, ook voor het chocoladeschap. Daarnaast zorgen de huidige inflatiecijfers ervoor dat consumenten steeds bewuster omgaan met hun uitgaven. Deze twee barrières – prijs en gezondheid – vormden het uitgangspunt voor Tony's Chocolonely om een nieuw product te ontwikkelen.
Wat dit concept precies inhoudt, kunnen we helaas niet delen. Wel kunnen we vertellen dat we dit concept uitgebreid hebben getest in een aantal supermarkten door heel Nederland!
Een nieuwe chocolade reep testen in de supermarkt
Om te ontdekken of deze innovatie in de smaak zou vallen bij de doelgroep, nam het team van brandmanager Juliette Berends contact op met Bamboo Brands. Ze wilden weten of de markt klaar was voor deze innovatie. Kiezen consumenten voor dit nieuwe product zodra ze voor het schap staan? En wat betekent dit voor de verkoop van het huidige productassortiment?
Om dit soort vragen goed te beantwoorden, hebben we een uitvoerig in-store onderzoek opgezet. Gedurende 12 weken plaatsten we de nieuwe producten in meerdere filialen van Albert Heijn en Jumbo. Tijdens een in-store onderzoek koppelen we altijd unieke EAN-codes aan de producten die we testen, zodat we de verkoopdata heel nauwkeurig kunnen meten. Nadat de producten in de schappen waren geplaatst en de EAN-codes waren gekoppeld, kon het in-store onderzoek van start gaan.
Het onderzoek duurde in totaal 12 weken, waarbij onze onderzoekspecialisten wekelijks elke winkel bezochten om de verkoopdata te verzamelen. Niet alleen de verkopen van de nieuwe producten werden gemeten, maar ook die van de bestaande repen en de belangrijkste concurrenten werden meegenomen in de analyse. Het resultaat? Een compleet beeld van hoe het nieuwe product zou presteren in een levensechte retail omgeving – zelfs nog vóór de lancering!
In-store insights
Na de in-store test hebben onze research-experts de data grondig geanalyseerd en de inzichten gepresenteerd aan het team van Tony’s Chocolonely. Uit het onderzoek kwamen veel waardevolle inzichten naar voren. De exacte inzichten uit onze onderzoeken behoren altijd toe aan onze opdrachtgevers. Wel werd de hypothese bevestigd dat consumenten behoefte hadden aan dit innovatieve concept.
In-store onderzoek heeft Tony's Chocolonely geholpen om inzicht te krijgen in de potentie van hun innovatie, nog voordat deze werd gelanceerd. Zo hebben ze zonder risico en vol vertrouwen deze nieuwe innovatie begin dit jaar kunnen lanceren. Bovendien stelt deze innovatie de gezondheidsbewuste en prijsgevoelige consument in staat om te blijven genieten van Tony's Chocolonely!
Valideer je innovatie in ons netwerk van 400+ supermarkten
Heb je een nieuw product of een nieuwe verpakking dat je graag wilt testen in een echte supermarktomgeving? Met ons uitgebreide netwerk van retailers en onze in-store research experts helpen we je waardevolle feedback te verzamelen op basis van echt consumentengedrag. Zo weet je zeker of je nieuw product of verpakking in de smaak valt. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact op via theo@bamboobrands.com. We helpen je graag!