Verhaal van Wunda: waarom je de faalkans van innovaties moet minimaliseren
04 maart 2024 

Verhaal van Wunda: waarom je de faalkans van innovaties moet minimaliseren

Nestlé CEO Nikki Adamo vertelde enkele weken geleden in een interview dat het haar ambitie is om met Nestlé een top 3 speler in Nederland te worden. Innovatie speelt een cruciale rol in de lange termijn groei van merken, zo ook voor Nestlé. Maar aangezien statistisch gezien 80% van alle food innovaties falen, heeft ook Nestlé te maken met teleurstellende introducties. Er gaat (heel) veel geld, tijd, maar vooral potentiële groei verloren als een innovatie faalt. Daarom is het als fabrikant cruciaal dat je de faalkans van innovaties minimaliseert. Hoe je dat doet? Dat lees je in het onderstaande artikel…


Het verhaal van Wunda

Voor de introductie waren de verwachtingen hoog voor Wunda, een melkvervanger op basis van erwten. De resultaten van consumentensmaaktests waren geweldig en ook retailers waren enthousiast over het concept. Nestlé had dus alle kans om van deze innovatie een groot succes te maken. Maar helaas werd Wunda geen succes... Ondanks alle positieve resultaten bleken consumenten toch niet de behoefte te hebben aan het concept. Er was veel tijd, geld en energie geïnvesteerd in Wunda, maar helaas bleek de uitkomst anders te zijn dan gehoopt.

Nu, een aantal jaar na de introductie, zijn de producten inmiddels uit de schappen gehaald. Al het geld, tijd en energie dat is geïnvesteerd in Wunda is helaas verloren gegaan. Maar wat misschien nog erger is, is dat Wunda niet heeft kunnen bijdragen aan de groei van Nestlé. Hoe had dit kunnen gebeuren? En belangrijker, hoe kunnen fabrikanten voorkomen dat meer innovaties falen in de toekomst?
 


De faalkans van innovaties met 100% verlagen

Iedere keer wanneer een innovatie faalt, gaat dit ten koste van de potentiële groei. Maar zoals gezegd waren er alleen maar positieve signalen voor de introductie van Wunda. Toch bleek dit niet uit de rotatiecijfers na de introductie. Hoe kan dit? Dit komt doordat als consumenten een product lekker vinden of zeggen dat ze een product zouden kopen, dat niet automatisch betekent dat ze het product in hun winkelmandje doen wanneer ze voor het schap staan. Dat klinkt misschien logisch, maar toch lijken weinig foodmerken hier bij stil te staan tijdens het innovatieproces. De enige manier om 100% zeker te weten of je innovatie een succes wordt, is door het uitgebreid te testen in de supermarkt met echte consumenten. Plaats je product tijdens het innovatieproces in verschillende supermarkten en op deze manier kan je zien wat de basisrotatie is. Zo weet je zeker wat de potentie is van je innovatie, zelfs nog vóór de introductie. Bovendien krijg je waardevolle feedback van feitelijk consumentengedrag die je helpt je concept verder te optimaliseren.

Als Nestlé de producten van Wunda had getest in een aantal supermarkten, waren ze erachter gekomen wat consumenten daadwerkelijk van het concept vonden. Zo zouden ze onder andere hebben gezien dat de rotatiecijfers zouden tegenvallen en hadden ze hun concept tijdig kunnen verbeteren. Wanneer fabrikanten zouden besluiten om hun innovaties tijdens het innovatieproces te testen in een aantal supermarkten, zouden ze de faalkans met (bijna) 100% kunnen verlagen. Op deze manier zou iedere introductie een groot succes kunnen worden en bijdragen aan de groeiambities van een merk.
 


Klaar om van iedere introductie een succes te maken?

Fabrikanten die het meest succesvol innoveren, zullen het grootste marktaandeel winnen op de lange termijn. Daarom is in-store ‘test & learn’ onderzoek naar onze mening dé kans voor foodmerken om te groeien. Met ons netwerk van 400+ supermarkten in heel Europa kunnen foodmerken helpen flexibel innovaties te testen op alle mogelijke manieren.

Werk je bij een A-merkfabrikant en heb je op dit moment een innovatievraagstuk dat je graag in de supermarkt zou willen testen? Neem dan vrijblijvend contact op met mij via theo@bamboobrands.com. We helpen graag!

Over de schrijver
Theo Toering is Founder & Managing Director of Bamboo Brands B.V.
Reactie plaatsen