Inflatie blijft de groei van private label-producten stimuleren. Dit dwingt A-merken om nieuwe manieren te vinden om hun proposities te versterken en zo concurrentievoordeel te behouden. Is dit ook jouw uitdaging? Stel jezelf en je collega’s deze 3 strategische vragen voordat je strategische besluiten neemt.
1. In hoeverre beïnvloedt inflatie jouw doelgroep?
Het is belangrijk om te realiseren dat inflatie iedereen raakt, maar de impact kan verschillen per consument. Om strategische beslissingen te nemen, is het essentieel om goed te begrijpen wie jouw doelgroep is en hoe inflatie hen beïnvloedt. Tom Cornelis, commercial lead bij GfK, benadrukt dit in een recente publicatie in Gondola.
2. Wanneer stapt de consument over naar private label?
Hoe reageert de consument op prijsveranderingen? Het is logisch dat merken hun prijzen moeten verhogen, maar wat is het optimale prijspunt voor jouw product? Op welk punt stapt de consument over naar private label of een concurrent? Door prijsonderzoek uit te voeren, kun je antwoord krijgen op deze vragen. Zorg ervoor dat het onderzoek niet alleen gericht is op je eigen producten, maar ook op de prijzen en ontwikkelingen van concurrerende producten.
3. Op welke andere aspecten kun je je differentiëren als A-merk?
Zoek naar andere aspecten waarop jouw A-merk zich kan onderscheiden van private label-producten. Denk aan factoren zoals verpakking, gebruiksgemak, design, assortimentsvariatie, productinnovatie, merkervaring of extra services. Welke differentiatiepunten wil je benadrukken en investeren in? Inzichten uit consumentenonderzoek in de winkel kunnen hierbij waardevol zijn.
Meer inspiratie krijgen?
Wil je meer tips en inspiratie ontvangen over innovatie in de FMCG-sector? Meld je aan voor onze maandelijkse update. Je krijgt elke maand minstens één interessant inzicht in je inbox!
Liever direct contact met een van onze experts? Neem contact op met Theo Toering, Founder & Managing Director bij Bamboo Brands, via theo@bamboobrands.com. Wij helpen je graag waar mogelijk!