Hoe Bamboo Brands de afgelopen 10 jaar de innovatie binnen de FMCG-sector radicaal heeft veranderd
Gepubliceerd op 1 feb. 2029
’s-HERTOGENBOSCH - De afgelopen 10 jaar heeft innovatiebureau Bamboo Brands van het FMCG-innovatieproces een wetenschappelijke methode gemaakt. Niet langer worden FMCG-innovaties gebaseerd op meningen van consumenten, maar op het feitelijk consumentengedrag binnen een real-life testomgeving. In 2019, toen Bamboo Brands werd opgericht, faalde nog 8 op de 10 FMCG-innovaties binnen het eerste jaar. Maar mede dankzij deze wetenschappelijke kijk op het innovatieproces is deze statistiek drastisch verlaagd; van een faalkans van 80% naar slechts 20% in 10 jaar tijd! Hoe heeft dit innovatiebureau in het zuiden van ons land deze radicale verandering te weeg gebracht?
Voorspelbaarder en succesvoller innoveren met prototypes
Het testen van een prototype, vooral vroeg in het innovatieproces, is cruciaal gebleken bij het succesvoller innoveren van fabrikanten. Voorheen introduceerde A-merkfabrikanten nieuwe producten nadat ze het hele innovatieproces hebben doorlopen zonder ze op enig moment op de winkelvloer getest te hebben. Onbewust baseerden hierdoor veel fabrikanten hun innovaties enkel op de meningen van consumenten, waardoor ze geen rekening hielden met de beruchte ‘say-do gap’. Bamboo Brands helpt deze fabrikanten vroeg in het innovatieproces door het testen van prototypes op de winkelvloer. Hierdoor vergaren fabrikanten cruciale feedback over hun innovatieve concepten, zodat ze tijdig hun concepten kunnen optimaliseren. Door prototypes te testen weten fabrikanten vroegtijdig zonder extreme investeringen wat de potentie van hun innovatie is.
Twee keer sneller innoveren met feitelijke inzichten
Het introduceren van een geheel nieuw product, van concept tot introductie, duurde in 2019 nog gemiddeld zo’n twee jaar. Veel van deze tijd zat toen nog in de concept- en productontwikkeling, maar dankzij de fact-based onderzoeksmethoden van Bamboo Brands hebben ze de duur van het innovatietraject met zo’n 50% verlaagd. Door als A-merkfabrikant innovaties te testen op de winkelvloer krijgen zij sneller waardevolle en feitelijke inzichten om hun concepten te ontwikkelen. Door deze hypersnelle feedback kunnen fabrikanten focussen op wat écht belangrijk is: het ontwikkelen van producten die een echte meerwaarde hebben voor hun doelgroep.
Een drastische verlaging van voedselverspilling
Zo’n tien jaar geleden waren de innovaties binnen de FMCG-sector nog verantwoordelijk voor 9% van alle wereldwijde voedselverspilling. Als een innovatie onvoldoende roteert, gaat dit altijd gepaard met het weggooien van voorraden, verpakkingen en grondstoffen. Met de blik op duurzaamheid wilde Bamboo Brands hier in 2019 verandering in brengen. Door fabrikanten te helpen met de inzichten van feitelijk consumentengedrag hebben ze niet alleen deze fabrikanten geholpen om succesvoller te innoveren, maar ook hebben ze bijgedragen aan een flinke vermindering van de voedselverspilling in ons land.
Theo Toering, de oprichter van Bamboo Brands, is daarom trots om het volgende te vermelden:
”We hebben niet alleen gezorgd dat fabrikanten succesvoller en sneller innoveren, maar ook voor een significante reducering van de voedselverspilling in Nederland.”
Test & learn hubs binnen innovatieteams
Bamboo Brands had tijdens de oprichting in 2019 slechts één doel: de manier van innoveren binnen de FMCG-sector radicaal veranderen. Bamboo Brands was begonnen als een strikt uitvoerende partij, maar kwam er al snel achter dat om écht impact te maken de filosofie van fact-based onderzoek ook intern binnen A-merkfabrikanten moest gaan leven. Daarom zijn ze sinds een aantal jaar gestart om samen met fabrikanten zogenaamde ‘test & learn hubs’ op te zetten. Dit stelt fabrikanten in staat om in samenwerking met Bamboo Brands beter, sneller en duurzamer te innoveren. Tegenwoordig heeft bijna elke fabrikant binnen het innovatieteam een test & learn hub. De fabrikanten halen zelf het grootste voordeel uit de hubs; kennis en snelheid is ingebed in het innovatieproces, de expertise wordt zelf opgebouwd.
Maar het is toch geen 2029!?
Het is natuurlijk geen 1 februari 2029, maar 1 februari 2024. Dat betekent wél dat Bamboo Brands vandaag 5 jaar bestaat! De afgelopen 5 jaar hebben we al meerdere klanten geholpen om succesvoller te innoveren, iets waar we ons dagelijks voor inzetten. We kijken uit naar de komende 5 jaar om de rest van onze doelen waar te maken; de faalkans van FMCG-innovaties drastisch verlagen!
Heb jij op dit moment een innovatievraagstuk én ben jij klaar om bij die 20% succesvolle innovaties te horen? Neem dan contact met ons op. We kijken uit naar jouw innovatie.