Het belang van ondernemerschap bij FMCG innovatie
31 juli 2024 

Het belang van ondernemerschap bij FMCG innovatie

Iedere FMCG innovatie is eigenlijk een startup. Je ontwikkelt iets nieuws waarvan je denkt dat de markt daar behoefte aan heeft. Tijdens de ontwikkeling werk je samen met collega’s van verschillende afdelingen aan een project waar veel tijd, energie en talent in wordt gestopt. Je moet constant kleine aanpassingen maken. Soms door de feedback vanuit de doelgroep, soms omdat het gewoon moet. Maar het mooiste (en spannendste) moment is het moment waarop je innovatie op de schappen komt te liggen. Helaas blijkt echter, net zoals bij de meeste startups, dat de meeste FMCG innovaties falen. Om dit te voorkomen, is het hebben van de juiste mindset essentieel. Wat de juiste ‘FMCG innovatie mindset’ is, lees je in deze nieuwsbrief.


Maak van de consument je obsessie

Zodra je begint aan een innovatieproject, neem je direct van één ding afscheid: het vermogen om jouw innovatie te zien als consument. Ook al ben je zelf een categoriekoper, je zult jouw innovatie nooit kunnen zien door de ogen van de consument. In tegenstelling tot je doelgroep ben jij veel intensiever bezig met het concept en zie jij dingen die je doelgroep niet ziet en andersom. Dit is ook vaak het geval bij de founders van startups. Omdat ze zoveel bezig zijn met hun bedrijf, is hun visie gekleurd. Dit is volkomen normaal, maar het wordt gevaarlijk als je denkt dat de feedback van consumenten overbodig is. De feedback van consumenten tijdens een innovatietraject is nooit overbodig. Door constant te blijven peilen hoe je doelgroep reageert op je concept, zal de slagingskans aanzienlijk toenemen. Mijn tip is dan ook: blijf gedurende het gehele innovatieproces – van concept tot na de lancering – de consument centraal stellen. Praat met consumenten, observeer hun gedrag, vraag om hun feedback, maar ook: blijf testen of consumenten je innovatie zouden kopen.


Innoveren binnen FMCG is een reis van constante aanpassingen 

Toen ik nog werkzaam was als marketeer in onze mooie branche, was ik eindverantwoordelijk voor een groot innovatieproject. We hadden met een team van gedreven en getalenteerde collega’s goed nagedacht over het concept. Het concept stond als een huis: consumenten enthousiast, retailers enthousiast, en vooral wijzelf waren enthousiast. Maar toen we begonnen met de ontwikkeling van het product, kwamen we er al snel achter dat het oorspronkelijke concept niet het uiteindelijke product ging worden. We moesten zoveel aanpassingen en concessies maken dat er eigenlijk niet meer veel over was van het oorspronkelijke concept. Zo moesten we de prijs verhogen door plotselinge stijgingen van grondstofkosten. Een ander voorbeeld kwam van onze legal-afdeling: een claim die we op de verpakking hadden gezet was toch niet helemaal conform de Europese wetgeving. Deze concessies hadden uiteindelijk grote (negatieve) gevolgen voor onze innovatie. Ik geloof dat we weinig kunnen veranderen aan dit soort noodgedwongen concessies. Daarom is het belangrijk om juist deze concessies te omarmen en accepteren dat ze onderdeel zijn van de innovatiereis. Door hier rekening mee te houden kan je grote nadelige consequenties beter voorkomen.


Fouten maken mag, maar leren moet 

Michael Jordan, de grootste basketballer aller tijden, zei ooit: ‘’I’ve missed more than 9,000 shots in my career. I’ve lost almost 300 games. I’ve failed over and over and over again in my life. And that is why I succeed.’’ Er is geen quote die zo goed beschrijft wat er nodig is binnen de FMCG sector als het gaat om innovatie. Beter innoveren begint bij het besef en de acceptatie dat niet iedere FMCG innovatie een succes gaat worden. Net zoals iedere startup heeft een innovatieproject altijd te maken met bepaalde risico’s. Het is daarom belangrijk om een cultuur te creëren waarin wordt aangemoedigd om snel te ‘falen’ en daar vervolgens van te leren. Het stellen van concrete hypotheses, die je vervolgens kunt testen, helpt hierbij. Als je overweegt om een kleinere verpakking van je product te introduceren, kun je hiervoor een concrete hypothese opstellen. Bijvoorbeeld: ik verwacht dat een kleinere verpakking zal resulteren in 25% meer verkopen per week. Nadat je deze concrete hypothese hebt opgesteld, kun je deze vervolgens testen in ‘de echte wereld’ om te kijken of je hypothese klopt. Klopt je hypothese? Mooi, dan kun je hierop voortborduren. Klopt je hypothese niet? Ook mooi, want dan kun je deze waardevolle les meenemen! De FMCG innovatiereis is altijd onzeker en daarom is het belangrijk dat jij en je team comfortabel worden met het maken van fouten. Het opstellen van concrete hypotheses en micro-experimenten bij ieder vraagstuk kan je hier enorm bij helpen.


Test je FMCG innovatie in ons netwerk van 400+ supermarkten in Europa

Heb jij op dit moment een vraagstuk wat je graag in de supermarkt zou willen testen of onderzoeken? Met Bamboo Brands helpen we FMCG merken producten, mockups en verpakkingen testen in echte supermarkten door heel Europa. Neem contact op met mij via theo@bamboobrands.com We helpen graag!

Over de schrijver
Theo Toering is Founder & Managing Director of Bamboo Brands B.V.
Reactie plaatsen