De groep consumenten die bewuste, duurzame keuzes wil maken, groeit gestaag. Dit biedt kansen voor FMCG-fabrikanten die duurzame innovaties op de markt brengen. Toch blijkt het lastig om grip te krijgen op de ‘groene consument’ en deze te overtuigen van jouw product. Hoe komt dat eigenlijk?
Uit onderzoek van GfK blijkt dat consumenten sinds de coronapandemie steeds meer belang hechten aan duurzaamheid en willen bijdragen aan een groenere toekomst. Toch bestaat er een kloof tussen intenties en gedrag. Consumenten willen weliswaar hun steentje bijdragen, maar weten niet altijd hoe ze duurzame keuzes kunnen maken of denken dat het moeilijk is om daadwerkelijk het verschil te maken.
De 4 grootste barrières
Om beter te begrijpen waar deze kloof ontstaat, is het interessant om te kijken naar wat consumenten ervan weerhoudt om duurzamere producten te kopen. GfK definieert de volgende 4 belangrijkste barrières:
- Betaalbaarheid: duurzame producten worden vaak als duurder gezien, waardoor consumenten de hogere prijs – vergeleken met een minder duurzaam product - niet altijd kunnen rechtvaardigen.
- Vindbaarheid: consumenten vinden het lastig om duurzame producten te vinden en ervaren minder keuzemogelijkheden.
- Functionaliteit: consumenten verwachten dat ze bij duurzamere producten moeten inboeten op smaak of kwaliteit.
- Afleiding: consumenten raken afgeleid door andere zaken tijdens het boodschappen doen, waardoor duurzame aspecten (zoals claims en verpakking) onvoldoende opvallen.
5 tips voor duurzame innovatie
Wat kun je als FMCG-merk doen om de bereidheid van de groene consument om jouw duurzamere productinnovaties te kopen te vergroten? Hier volgen 5 tips:
1. Communiceer de voordelen. Dat een verpakking 30% duurzamer is dan voorheen, is voor een consument an sich niet zo interessant. Communiceer dus duidelijk over de voordelen die dit oplevert (bijv. minder uitstoot). Wees daarbij wel eerlijk en transparant, want de bewuste consument prikt door greenwashing heen.
2. Benadruk de kwaliteit van je product. Bewijs consumenten dat jouw duurzame(re) product net zo smaakvol of net zo effectief is als een niet-duurzaam product.
3. Maak het consumenten makkelijker. Verlaag de drempel om voor jouw duurzame innovatie te kiezen. Op basis van onderzoek kun je ontdekken op welke aspecten jouw product nog meer gemak kan bieden. Denk bijvoorbeeld aan instructies voor de gebruikswijze en hergebruik.
4. Bezorg consumenten een goed gevoel. Stimuleer duurzaam winkelgedrag door consumenten een goed gevoel te geven als ze jouw product kopen. Onderzoek bijvoorbeeld welke incentives het beste aanspreken en welke communicatie een positief gevoel geeft.
5. Benut de kracht van data. De groep consumenten die duurzamere keuzes wil maken, groeit. Door inzicht te krijgen in de beweegredenen en eigenschappen van deze interessante doelgroep, kun je betere keuzes maken tijdens het innovatieproces. En zo verhoog je de slaagkans van je innovatie.
Meer informatie
Vond je dit interessant? Schrijf je in voor onze maandelijkse update en krijg elke maand een dosis innovatie-inspiratie! Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen voor ons? Neem contact op met Theo Toering (Managing Director) via theo@bamboobrands.com.