Hoe FrieslandCampina met Bamboo brands de smaakvoorkeuren in een nieuwe markt blootlegde - op de winkelvloer, bij de juiste doelgroep.
Met Chocomel Protein zet FrieslandCampina in op de groeiende vraag naar eiwitrijke dranken. Maar hoe wordt een suikervrije chocolademelk
met proteïne ontvangen in Denemarken, waar grote spelers al actief zijn? Om dat scherp te krijgen, schakelde FrieslandCampina Bamboo Brands in voor een gerichte smaaktest op de plek waar het telt: de supermarkt.
Blind getest door echt gebruikers
In maart 2025 voerde Bamboo Brands een in-store smaaktest uit in meerdere drukbezochte Deense supermarkten. Een groot aantal actieve kopers van eiwitrijke zuiveldranken proefde meerdere producten blind – zonder merknamen of verpakkingen.
Door te focussen op de juiste doelgroep en volledig merkloos te testen, kreeg FrieslandCampina ongefilterde inzichten in smaakvoorkeuren en koopintentie.
Chocomel als duidelijke favoriet
Chocomel Protein werd door consumenten het vaakst als favoriet gekozen en scoorde significant hoger op smaakbeleving dan de overige varianten. Ook de koopbereidheid was opvallend sterk: een groot deel van de doelgroep gaf aan het product zeker te overwegen bij beschikbaarheid in het schap.
Concrete inzichten, direct bruikbaar
De test bevestigde dat Chocomel zich onderscheidt op smaak én goed aansluit bij de wensen van Deense eiwitdrinkers. Dankzij de aanpak van Bamboo Brands kreeg FrieslandCampina snel en betrouwbaar inzicht in de potentie van het product in deze markt – gebaseerd op écht gedrag in een echte supermarkt.
Marieke Weusten, Global Marketing Manager bij FrieslandCampina, kijkt positief terug op de samenwerking met Bamboo Brands.
''Ik ben erg tevreden met de resultaten die Bamboo Brands in een korte tijd kon genereren. De aanpak is pragmatisch en konkreet en de communicatielijntjes zijn kort. Hierdoor konden we snel schakelen en ook waar nodig het onderzoek bijsturen. De resultaten gaven ons duidelijke en bruikbare inzichten voor onze marktstrategie."
Beter, sneller en met minder risico innoveren?
Bamboo Brands helpt FMCG-merken om sneller tot de kern te komen: werkt je innovatie écht, of blijft het bij een goed idee op papier? Door producten te testen in meer dan 400 supermarkten door heel Europa – met de juiste doelgroep, op de juiste plek – geven we je inzichten die verder gaan dan intentie. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact op via theo@bamboobrands.com. We helpen je graag!