2024 was een matig innovatiejaar in de wereld van food & FMCG. Nog nooit eerder lanceerden fabrikanten zo weinig nieuwe producten als vorig jaar. Het vakblad Distrifood had zelfs besloten om voor het eerst in haar geschiedenis geen hoofdprijs voor de beste innovatie uit te reiken, omdat er te weinig kandidaten waren om uit te kiezen. Lijnextensies en nieuwe smaken voerden vorig jaar de boventoon, terwijl radicale innovaties vaak uitbleven. Wordt 2025 ook zo’n jaar? Er zijn een aantal duidelijke signalen dat dit jaar anders zal zijn. In deze nieuwsbrief neem ik je daarom mee in mijn drie voorspellingen voor 2025. Al deze voorspellingen zijn gebaseerd op onze expertise in het valideren van product- en verpakkingsinnovaties in retail. Benieuwd wat dé innovatietrends van 2025 gaan worden? Dan is deze nieuwsbrief voor jou!
Wordt 2025 het jaar van de échte innovaties?
Zoals ik al zei, 2024 was geen goed jaar wat betreft de lancering van nieuwe producten in onze sector. Vorig jaar was slechts een vierde van alle lanceringen een écht nieuw product. Alle overige lanceringen waren ‘renovatieprojecten’ zoals lijnextensies, herformuleringen en nieuwe verpakkingen. De vraag is natuurlijk: gaat dit in 2025 anders zijn? Wordt dit het jaar waarin fabrikanten weer het innovatiegaspedaal intrappen? Helaas denk ik van niet. Al sinds 2007 daalt het aantal radicale innovaties in de voedingsmiddelensector, en de verwachting is niet dat deze trend snel zal omslaan. De meeste fabrikanten spelen het de laatste tijd liever op ‘safe’ door bijvoorbeeld nieuwe verpakkingen en herformuleringen te introduceren in plaats van radicaal nieuwe concepten. Hierdoor lopen ze minder financieel risico en bieden ze de consument toch een nieuwe, maar vertrouwde keuze. Mijn verwachting voor 2025 is dan ook dat de grote fabrikanten vooral blijven focussen op renovatieprojecten. Voor de radicale innovaties verwacht ik daarentegen dat je beter kunt kijken naar de kleinere foodmerken!
De opmars van co-branding producten
Steeds vaker slaan twee verschillende foodmerken de handen ineen om samen een nieuw product te lanceren. Dit soort co-branding wint aan populariteit, en dat is niet voor niets. Er zijn weinig tot geen nadelen aan zulke samenwerkingen, terwijl er een overvloed aan potentiële voordelen is, zoals extra media-aandacht, overdracht van positieve merkassociaties en het ‘delen’ van elkaars doelgroepen. Ook wij bij Bamboo Brands merken dat co-branding steeds populairder wordt binnen de food- & FMCG-sector. We testen steeds vaker co-branding producten in ons netwerk van supermarkten voor onze klanten. En we trekken bijna altijd dezelfde conclusie: de meeste consumenten verkiezen het co-branding product boven het product zonder co-branding (ook als het product volledig identiek is). Daarom denk ik dat 2025 het jaar wordt waarin we meer co-branding initiatieven voorbij zullen zien komen!
Een mooi voorbeeld van een recent co-branding lancering is de samenwerking tussen Verstegen en Upfront met hun nieuwe kruidenproducten.
Verwacht veel duurzame renovatieprojecten
Ook in 2025 blijft duurzaamheid een belangrijke rol spelen op de agenda’s van veel food- & FMCG-professionals. Door de CSRD-wet zijn fabrikanten verplicht uitgebreid te rapporteren over hun impact op de wereld. Bedrijven die niet duurzaam genoeg zijn of zich niet aan de richtlijnen houden, riskeren financiële sancties. Dit dwingt veel fabrikanten kritisch te kijken naar hun eigen duurzaamheidsimpact. Zo wordt er volop gekeken naar mogelijkheden om de voetafdruk binnen hun bestaande productportfolio te verkleinen. Een van de manieren om dat te doen is door de oude plastic verpakking van een merk te vervangen door een duurzamer alternatief. Steeds meer fabrikanten stappen over op duurzame verpakkingen voor hun merken. Sinds 2007 is het aantal lanceringen van nieuwe verpakkingen namelijk met ruim 170% gestegen! De vraag naar duurzaamheid blijft toenemen, en daarom verwacht ik dat we ook in 2025 steeds meer van dit soort verpakkingsprojecten zullen zien.
Maar er kleeft een groot risico aan dit soort ‘sustainable packaging projects’: uit onderzoek blijkt dat 70% van alle nieuwe verpakkingen resulteert in een daling van de sales. Veel foodprofessionals worstelen hiermee en weten niet hoe ze dit risico goed kunnen ondervangen. Gelukkig is het mogelijk om een nieuwe verpakking te lanceren zónder financieel risico! Het enige wat je daarvoor nodig hebt, is de juiste kennis en know-how.
Het aandeel van nieuwe verpakkingslanceringen is sinds 2007 significant groter geworden en blijft ieder jaar stijgen (bron: Mintel)
Webinar: duurzame verpakkingen lanceren in de supermarkt
Overweeg je om over te stappen op een duurzame verpakking voor je merk, maar weet je nog niet zeker wat het effect hiervan zal zijn op de verkoop? Meld je dan aan voor ons webinar op donderdag 30 januari! In slechts 40 minuten leer je alles over hoe je het beste een duurzame verpakking kunt lanceren in retail. Klik hier voor meer informatie.