2024: een crisisjaar voor FMCG innovatie?
30 augustus 2024 

2024: een crisisjaar voor FMCG innovatie?

Nog nooit eerder introduceerden fabrikanten zo weinig nieuwe producten als dit jaar. Dat blijkt uit een recent rapport van Mintel. Het is inmiddels september en dat betekent dat we 2024 al ruim voor de helft zijn gepasseerd. Als we terugkijken op de afgelopen maanden, kunnen we niet anders dan concluderen dat het op het gebied van innovatie erg stil was. Fabrikanten introduceren steeds minder échte innovaties en richten zich juist meer op renovaties en lijnextensies. Jaarlijkse innovatieprijzen werden niet uitgereikt omdat het te moeilijk was om een winnaar te kiezen. Maar ook: consumenten merkten de consequenties van dit stille innovatiejaar op de winkelvloer. Hoe komt het dat fabrikanten dit jaar zo weinig innoveren? Wat zijn hiervan de consequenties? En welke kansen zijn er waar FMCG professionals op kunnen inspelen? Het antwoord op deze vragen lees je in deze nieuwsbrief.

Het innovatiejaar van 2024 uitgedrukt in cijfers

Zoals eerder gezegd hebben fabrikanten nog nooit zo weinig nieuwe producten gelanceerd als in 2024. Wel werd er wereldwijd meer geïnvesteerd in renovaties (65%) en minder in radicale productinnovaties (35%). Fabrikanten zetten meer in op lijnextensies en verpakkingsveranderingen, en minder op volledig nieuwe productconcepten en merken. Daarnaast is het opvallend dat food- en drankfabrikanten het minst innovatief waren van alle FMCG categorieën, terwijl de categorie beauty en personal care het meest innovatief was. Bij food- en drankfabrikanten was slechts 26% van alle innovaties echt nieuw, terwijl dit 46% was voor de categorie beauty en personal care. Daarnaast bleek dat de innovatie ook het sterkst was afgenomen binnen de food- en drankcategorie; tussen 2007 en 2024 zijn er jaarlijks 50% minder nieuwe producten geïntroduceerd! Er zijn veel verschillende redenen voor deze mindere ‘innovatiedrang’ bij de grote fabrikanten. COVID, oorlogen, inflatie en het algehele consumentensentiment spelen hier allemaal een rol in.


Bron: The Role of Innovation in the Future of the CPG Industry, Mintel (2024)

De gevaren en kansen voor FMCG professionals 

Als je als FMCG professional te maken hebt met innovaties, is het goed om te weten wat de gevaren en kansen zijn van dit stille innovatiejaar. Een consequentie die je waarschijnlijk al hebt ervaren, is het innovatiebudget. Veel fabrikanten maken steeds minder budget beschikbaar voor radicale innovaties en steeds meer voor (noodgedwongen) renovaties en lijnextensies. Als we een niveau hoger kijken, zien we dat de verminderde innovatiedrang bij de grote fabrikanten zorgt voor steeds meer kansen voor private label en kleinere merken. Een McKinsey rapport liet zien dat slechts 25% van de groei in de gehele FMCG sector kwam van ‘de grote jongens’ versus 45% van kleinere merken en 30% van private label. Om deze reden investeren steeds meer grote fabrikanten in kleinere startups of in in-house innovatieteams. Dit biedt dus kansen voor FMCG professionals binnen grote fabrikanten om de innovatie binnen de organisatie te stimuleren. Daarnaast zorgen ontwikkelingen op het gebied van Artificial Intelligence en eCommerce voor een verschuiving in de wereld van FMCG innovatie. Zo wordt eCommerce steeds meer gebruikt om producten via D2C-kanalen te valideren, om deze vervolgens te introduceren in het klassieke retailkanaal. AI wordt daarnaast veel ingezet om het innovatieproces sneller en efficiënter te laten verlopen. Innovatiecycli worden korter, omdat AI veel taken kan automatiseren, waardoor innovaties steeds sneller op de markt kunnen komen. Al deze ontwikkelingen brengen de nodige gevaren met zich mee, maar bieden zeker ook kansen voor FMCG professionals. Nu meer dan ooit is het belangrijk om goed te zien wat er gebeurt in de wereld van FMCG innovatie en daar je voordeel mee te doen.

‘’Innovate or die’’  

Dit waren de afsluitende woorden van het onderzoeksrapport van Mintel en daar sluit ik me volledig bij aan. Fabrikanten moeten juist nu weer meer gaan innoveren om te voorkomen dat private labels en startups met de groei er vandoor gaan. Waar renovaties en lijnextensies vaak de veiligere keuze zijn, zorgen radicale innovaties nog steeds voor de meeste groei. Echter, ik ben me ervan bewust dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan. Niet alleen heb je te maken met beperkingen in het innovatiebudget en het huidige economische klimaat, ook kan échte productinnovatie risicovol zijn. Zeker als je nagaat dat uit onderzoek blijkt dat ruim 80% (!) van alle productlanceringen binnen FMCG falen. Juist daarom is het zo belangrijk om goed onderzoek te doen voordat je een innovatie lanceert. In-store onderzoek kan je helpen om minder risicovol te innoveren. Door producten vóór de lancering te testen in een aantal supermarkten met echte consumenten, weet je zeker of consumenten je product zouden kopen. Je simuleert als het ware de productlancering in een levensechte context en zo kom je erachter hoe jouw concept presteert tussen alle concurrenten in het schap. Zo weet je welke concepten een groot succes gaan worden en aan welke concepten je nog moet sleutelen voordat je besluit te introduceren. FMCG innovatie kan risicovol en spannend zijn, maar tegelijkertijd is het misschien ook wel het leukste aan ons vak. Het juiste onderzoek helpt je om juist dit met nog meer succes te doen!

Test je FMCG innovatie of renovatie in ons netwerk van 400+ supermarkten in Europa 

Heb jij op dit moment een product wat je graag in de supermarkt zou willen testen of onderzoeken? Met Bamboo Brands helpen we FMCG merken producten, mockups en verpakkingen testen in echte supermarkten door heel Europa. Graag meer informatie ontvangen over de mogelijkheden? Neem dan contact op met mij via theo@bamboobrands.com. We helpen graag!


Over de schrijver
Theo Toering is Founder & Managing Director of Bamboo Brands B.V.
Reactie plaatsen