Unilever zet Post Launch Evaluator van Bamboo Brands in

Waar marktonderzoek veelal plaatsvindt vóór de introductie van een product, koos Unilever ervoor om optimalisatiekansen voor een bestaand concept te ontdekken. Voor Knorr's groentepasta voerde Bamboo Brands een Post Launch Evaluator uit. Lees over de samenwerking en de onderzoeksresultaten. 

Vorig jaar lanceerde Unilever de groentepasta's van Knorr, kleurrijke pasta's verrijkt met 30% groente. Unilever was benieuwd hoe het concept wordt ontvangen door de consument, met als doel om verbeterkansen voor de toekomst te ontdekken. Om hier een beeld van te krijgen, verzorgde Bamboo Brands een Post Launch Evaluator. 

Onderzoeksvragen

Voor deze Post Launch Evaluator is een kwalitatief onderzoek samengesteld. Centraal stonden de volgende hoofdvragen:

  • Hoe ziet het consumentengedrag in het pastaschap eruit?
    (A-merk/private label, volkoren/niet-volkoren)
  • Waarom kiezen consumenten wel of niet voor de Knorr groentepasta's?
  • Welke associaties roepen de Knorr groentepasta's op?
  • In hoeverre spreken het verpakkingsdesign en de claims aan?
  • In hoeverre speelt prijs een rol bij aankoop?

Op de winkelvloer én thuis

Het onderzoek bestond uit twee onderdelen: interviews op de winkelvloer en een in-home test. Shoppers werden geobserveerd en bevraagd bij het schap, waarna ze een exemplaar meekregen om thuis te gebruiken. Na afloop werden ze telefonisch geïnterviewd over hun ervaringen. 

Wat deze methode uniek maakt, is dat het inzicht biedt in de verwachtingen versus de werkelijke gebruikservaring. Omdat het product zich al in het schap bevond, was het ook mogelijk om shoppergedrag te observeren in de categorie. Uitsluitend pastashoppers namen deel aan dit onderzoek.  

Zorgvuldige winkelselectie

In totaal zijn gedurende 3 dagen 70 shoppers geïnterviewd. 61 shoppers hebben deelgenomen aan de in-home test. 

Tamara Vieveen (CMI Lead Nutrition North Europe & Plant based Europe bij Unilever) deelt haar ervaringen: 

"We hadden specifieke retailformules en regio's in gedachten. Bamboo Brands heeft onze wensen goed in acht genomen en kwam snel met een zorgvuldige selectie van winkels. Dit benadrukt de kracht van Bamboo Brands. Ze beschikken over een groot retailersnetwerk en staan in contact met lokale ondernemers. Ook denken ze actief mee en schakelen ze snel, wat zorgde voor een prettige workflow."

Toepasbare inzichten

De Post Launch Evaluator leverde waardevolle inzichten op over de factoren die consumenten aanspreken of juist weerhouden van de Knorr groentepasta's. 

Tamara Vieveen vertelt:

"Het doel van het onderzoek was om een duidelijk beeld te krijgen van de consumenten reactie op het concept, en dat is gelukt! Bovendien zijn de resultaten praktisch toepasbaar. We hebben intern al stappen ondernomen om het concept verder te optimaliseren op basis van deze inzichten."

Meer informatie

De resultaten van het onderzoek behoren toe aan onze opdrachtgever. Wil je meer weten over dit type onderzoek? Lees meer over de Post Launch Evaluator. Of neem contact op met mij, Theo Toering, via theo@bamboobrands.com