Ontdek de mogelijkheden voor Shopper Journey onderzoek

Wil jij de Shopper Journey van consumenten in kaart brengen ten aanzien van een bestaand óf nieuw FMCG-product? Met in-store marktonderzoek krijg je de juiste inzichten over elke fase van de Shopper Journey.  

De Shopper Journey is de reis die de consument aflegt voor, tijdens en na aankoop van een product. We onderscheiden 5 fasen:  

  1. Bewustwording: hoe worden consumenten zich bewust van jouw product? Waar zijn ze gevoelig voor? 
  2. Overweging: hoe oriënteren consumenten zich? 
  3. Besluitvorming: welke factoren beïnvloeden de keuze voor een product?  
  4. Gebruik: hoe en wanneer wordt jouw product gebruikt? Hoe beoordeelt de consument sensorische aspecten als textuur, smaak en geur? 
  5. Evaluatie: hoe beoordelen consumenten jouw product? Waarom wordt er wel of geen herhaalaankoop gedaan?  



Hoe krijg je beter inzicht in de Shopper Journey?

Als je in de FMCG-branche werkt, weet je als geen ander hoe complex het is om antwoord te krijgen op deze vragen. Er zijn immers talloze aspecten die de consument beïnvloeden voor, tijdens en na zijn bezoek aan de supermarkt. Daarbij heb je als fabrikant ook weinig inzicht in consumentengedrag, mede vanwege een gebrek aan klantdata.  

Gelukkig zijn er wel onderzoeksmethoden waarmee je inzicht krijgt in het gedrag en de attitudes van de consument, in elke fase van de Shopper Journey. Bij Bamboo Brands combineren we hiervoor diverse onderzoeksmethoden en tools. Uniek aan onze aanpak is dat elk onderzoek start op de plek waar de consument keuzes maakt, namelijk: op de winkelvloer. Op deze manier krijg je inzicht in écht consumentengedrag. 

Onze in-store onderzoeksmethoden: 

Discovery Assessment: kwalitatief in-store onderzoek waarbij we met consumenten in gesprek gaan op de winkelvloer. Hiermee krijg je inzicht in de  Shopper Journey-fasen: bewustwording, overweging en besluitvorming. 

In-Home User Assessment: in-home test waarbij we respondenten op de winkelvloer aanspreken op basis van shoppergedrag in een bepaalde categorie. De respondenten krijgen een productexemplaar mee naar huis om te testen in hun eigen omgeving. Daarna delen zij hun ervaringen via een telefonisch interview met een van onze Research Experts. Dit resulteert in inzichten over de Shopper Journey-fasen: gebruik en evaluatie. 

Validation Assessment: kwantitatief in-store onderzoek waarbij we jouw (minimum viable) product een x aantal weken op het winkelschap plaatsen. Hiermee krijg je inzicht in de Shopper Journey-fase: besluitvorming. 

Full Concept Assessment: een combinatie van de 3 bovengenoemde assessments. Hiermee breng je de volledige Shopper Journey in kaart.  

Meer weten? 

Wil je meer weten over Shopper Journey-onderzoek? Ben je benieuwd hoe Bamboo Brands jou kan helpen met in-store onderzoek? Neem contact op met Chantal Risseeuw-Boer, Client Development Consultant: chantal@bamboobrands.com.