Case Van Delft: retailers overtuigen van de potentie van een concept

Voor Van Delft Chocolates & Bakery hebben we de retailwaardigheid van een aantal nieuwe concepten getest via een Validation Assessment. De opgedane inzichten hebben geholpen om retailers te overtuigen van dit concept. Mark de Vos (Internationaal Commercieel Manager bij Van Delft) blikt terug op de samenwerking. 

Methode en hoofdvragen

Met een Validation Assessment wilde Van Delft feiten verzamelen over de potentie van hun nieuwe concepten (4 SKU’s). Samen hebben we de hypotheses, planning, de locatie in het schap en de randvoorwaarden van de testopzet afgestemd. 

De volgende hoofdvragen stonden centraal:

  1.  Wat is de basisrotatie van de innnovaties ten aanzien van de concurrentie?
  2. Wat is het optimale prijspunt van de innovaties?
  3. Zijn de innovaties schapwaardig* binnen de categorie?

*Onder schapwaardigheid verstaan we de mate waarin een product levensvatbaar is in een bepaalde categorie. Hier lees je meer over dit begrip.


Meerdere prijspunten testen

Een van de wensen van Van Delft was om het optimale prijspunt voor de innovaties te ontdekken. Daarom hebben we voor dit Validation Assessment meerdere prijspunten getest bij verschillende retailers. De producten zijn voor 6 weken op het schap geplaatst bij 20 winkels (10 winkels per prijspunt). 

De empirische aard van het onderzoek sprak Mark de Vos aan. “De methode van Bamboo Brands is praktisch en doeltreffend. Je kunt ellenlange vergaderingen houden over de potentie van productintroducties, maar uiteindelijk gaat het erom of de consument het koopt of niet. Daar kom je met een Validation Assessment achter, omdat je snel de meest realistische inzichten krijgt via een empirische onderzoeksmethode.” 

Maatwerkoplossing

Gedurende het onderzoek stond Mark de Vos in nauw contact met ons team. Hij vertelt over de samenwerking: “Bamboo Brands deed er alles aan om te voldoen aan onze wensen voor het onderzoek en schakelde snel. Tegelijk behielden ze een kritische blik op de validiteit en kwaliteit van het onderzoek. Je merkt aan alles dat Bamboo Brands verstand van zaken heeft. Ook kijk ik terug op prettige communicatie, met constructieve gesprekken en korte lijnen.  

Belangrijkste inzichten

De resultaten van het onderzoek hebben Van Delft geholpen om de juiste keuzes te maken en retailers te overtuigen van hun nieuwe concepten. 

Mark de Vos licht toe: 

We hebben nuttige inzichten gekregen over het prijspunt en de basisrotatie van onze innovaties. Wat het extra waardevol maakt is dat je ook inzicht krijgt in de prestaties ten aanzien van de concurrentie, overzichtelijk weergegeven in een dashboard. Dit heeft ons geholpen om retailers te overtuigen van onze concepten. Een van de innovaties verschijnt binnenkort op het schap. Dat was zonder dit onderzoek nooit gelukt.


Meer informatie

We zijn er trots op dat we Van Delft hebben geholpen om succesvol te innoveren. Lees meer over dit type onderzoek of bekijk meer klantervaringen. Wil je ook beter, sneller en duurzamer innoveren? En ben je benieuwd wat Bamboo Brands hierin kan betekenen? Neem contact op met Chantal Risseeuw-Boer, via chantal@bamboobrands.com