Millennials enthousiasmeren voor jouw foodinnovatie

Wil je jouw foodinnovatie aantrekkelijk maken voor de millennial-generatie? Verdiep je in de karakteristieken van deze doelgroep en ontdek de do's & dont's om jouw marketingstrategie te versterken. 

Wie zijn millennials?

Anno 2023 zijn millennials tussen de 27 en 43 jaar oud. Een brede doelgroep dus, die eigenlijk niet te generaliseren valt. Toch is er wel een aantal eigenschappen waarmee millennials zich onderscheiden van andere doelgroepen, zoals babyboomers.

Millennials zijn competitief ingesteld en zijn zich bewust van verschillende culturen en trends. Als het gaat om boodschappen doen, zien we dat millennials minder vaak en bewuster boodschappen doen dan oudere generaties. Ze streven naar gezondere en verse voeding, met aandacht voor duurzaamheid en de herkomst van producten.

Ook staan millennials open voor nieuwe (technologische) winkelervaringen en innovatieve concepten. Ze maken veel gebruik van online bezorgdiensten en staan vooraan in de rij als het gaat om de nieuwste gezondheidsapps en wearables.

Interessante doelgroep voor innovatie

Dat millennials consumptiegericht zijn en openstaan voor nieuwe concepten, maakt dat ze een interessante doelgroep vormen voor (disruptieve) foodinnovaties. Toch is het verstandig om verder te kijken dan alleen de generatie waartoe je doelgroep behoort.

Nog interessanter zijn eigenschappen als het opleidingsniveau, de woonplaats, het beschikbare budget en de gezinssamenstelling. Dé doelgroep millennials is eigenlijk te groot om als uitgangspunt te nemen voor je productinnovatie. Maak je doelgroep dus specifieker door te segmenteren op specifieke eigenschappen.

Do’s & don’ts bij millennial-marketing

Hoewel het belangrijk is om te erkennen dat millennials niet allemaal hetzelfde zijn, zijn er toch enkele aandachtspunten te benoemen voor deze doelgroep. Enkele do's & don'ts voor millennial-marketing:

Do: wees transparant en authentiek

Millennials hechten waarde aan transparantie en authenticiteit. Communiceer dus duidelijk over de ingrediënten, de herkomst en het productieproces van producten. En zorg voor een authentiek merkverhaal waarmee je je onderscheidt.

Do: geef personalisatie-opties

Millennials waarderen individualiteit en flexibiliteit. Overweeg om opties aan te bieden die personalisatie mogelijk maken, zoals maaltijdopties voor individuele dieetvoorkeuren of verpakkingen met verschillende portiegroottes.

Don’t: de plank misslaan met hippe marketing

Je zult niet het eerste foodmerk zijn dat de plank misslaat door je foodinnovatie te verhullen in een ‘hip’ jasje. Neem millennials serieus en test of je communicatie resoneert met je doelgroep.

Don’t: greenwashing 

Millennials zijn huiverig voor merken die zich groener voordoen dan ze zijn. Is duurzaamheid een speerpunt voor je merk, zorg dan dat je dit kunt waarmaken en communiceer hier transparant over.

Doelgroeponderzoek naar millennials

Wil je doelgroeponderzoek doen naar millennials? Bamboo Brands kan je helpen. Door middel van een Discovery Assessment gaan we in gesprek met millennials op de winkelvloer. Daarbij kunnen we allerlei variabelen meenemen en de verschillen met andere generaties blootleggen. Neem voor meer informatie contact op met Chantal Risseeuw-Boer (Client Development Consultant) via chantal@bamboobrands.com.