Casus: in-store onderzoek voor Tetra Pak in Noorwegen
Hoe reageren consumenten in Noorwegen op een nieuw verpakkingsconcept in de categorie diervoeding? Met deze vraag ging Bamboo Brands aan de slag, in opdracht van Tetra Pak. Anna Larsson, Business Insights Leader bij Tetra Pak, vertelt over de samenwerking.
Voor dit onderzoek heeft Bamboo Brands een Discovery Assessment (in-store interviews) en een In-Home User Assessment uitgevoerd. De doelgroep bestond uit huisdierbezitters met specifiek aankoopgedrag. Een doelgroep die vraagt om zorgvuldige respondenten selectie.
De volgende onderzoeksvragen stonden centraal:
- Wat drijft consumenten om het product al dan niet uit het schap te pakken?
- Hoe ervaren consumenten het eerste en tweede ‘moment of truth’?
- Hoe onderscheidt de waardepropositie van dit concept zich t.a.v. andere concepten?
- Wat vinden consumenten van het design en de prijs?
- Hoe gebruiksvriendelijk is het verpakkingsconcept?
Onderzoeksopzet
Bamboo Brands heeft 167 consumenten geïnterviewd bij verschillende retailformules in Noorwegen. Door consumenten op de winkelvloer te benaderen, konden we specifieke respondenten selecteren. Ook kregen consumenten in de winkels een productexemplaar mee naar huis om te testen (in-home test). Vervolgens werden zij gebeld om hun ervaringen te delen. 294 respondenten hebben deelgenomen aan de in-home test.
Inzicht in ‘moments of truth’
Anna Larsson is enthousiast over de onderzoeksmethode die Bamboo Brands toepast.
“In-store onderzoek is een complex domein, en er zijn niet veel onderzoeksbureaus die dit aanbieden. Wat mij aanspreekt aan de methode van Bamboo Brands is dat zij in één onderzoek inzicht kunnen verschaffen in zowel de oriëntatiefase in de supermarkt (first moment of truth) als het thuisgebruik (second moment of truth).”
Heldere analyse, bruikbare inzichten
De combinatie van een Discovery Assessment (in-store interviews) en een In-Home User Assessment bood een compleet beeld van de potentie van het concept. Tetra Pak heeft inzichten opgedaan waarmee zij het overall verpakkingsconcept kunnen verbeteren én de gebruikservaring naar een hoger niveau te brengen.
Anna Larsson benadrukt de praktische bruikbaarheid van deze inzichten.
“Bamboo Brands heeft de inzichten overzichtelijk en visueel aantrekkelijk aan ons gepresenteerd, op een dusdanige manier dat wij dit makkelijk met andere stakeholders kunnen delen en vervolgstappen kunnen zetten.”
Meer weten
De resultaten van het onderzoek behoren tot onze klant. Lees meer over het Discovery Assessment en het In-Home User Assessment. Of bekijk meer klantervaringen. Wil je ook beter, sneller en duurzamer innoveren? En ben je benieuwd wat Bamboo Brands hierin kan betekenen? Neem contact op met Theo Toering, via theo@bamboobrands.com.