Welke claim plaats je wel/niet op je verpakking?
Als merk kies je zorgvuldig welke gezondheids- en duurzaamheidsclaims je op verpakkingen plaatst. Maar hoe kom je er nu achter wat het beste werkt? In deze blog geven we je 3 tips, speciaal voor FMCG-marketeers.
De maatschappelijke rol van fabrikanten wordt groter. Zij moeten verantwoording gaan afleggen over maatschappelijke thema’s en transparant communiceren. De – ook kritische - consument heeft immers het recht op transparante communicatie over voedingswaarden en duurzaamheid.
Voor FMCG-merken is het daardoor des te complexer om de juiste claims te communiceren. Hoe kies je een claim die aansluit bij waar jouw merk voor staat én inspeelt op de behoefte van de consument? 3 tips om hiermee om te gaan.
Tip 1: ken je doelgroep
Begin niet met wat je als merk wil vertellen, maar luister goed naar de behoeften van de consument, en specifiek de doelgroep van je product. Dat lijkt misschien een open deur, maar we zien dat onze klanten dit nog niet altijd scherp hebben.
Neem bijvoorbeeld de keuze tussen de claim ‘25% meer groenten’ of ‘25% minder vet’. Misschien wil je als merk uitdragen dat jouw product meer groenten bevat dan voorheen, maar misschien is een laag vetpercentage voor de consument belangrijker.
- Wat jij als merk wil vertellen, is niet altijd wat de consument wil horen of lezen.
- En wat de consument wil horen of lezen, kun je als merk niet altijd waarmaken.
Tip 2: onderbouw je claims
Dat consumenten kritisch zijn op claims, zien we ook terug in onze onderzoeken voor A-merken. Sterker nog, soms wekken claims juist wantrouwen, zeker als een claim te mooi lijkt om waar te zijn.
Zorg dat je twijfel wegneemt door je claims te onderbouwen met concrete voordelen voor de consument. Kijk ook kritisch naar de formulering: is dit direct duidelijk voor de consument die voor het schap staat en binnen enkele seconden beslist?
Tip 3: keuzes maken
We maken ook weleens mee dat klanten meerdere claims op één verpakking willen communiceren. Het risico daarvan is dat je de consument overlaadt met informatie en dit doet af aan de geloofwaardigheid van de claims. Wij adviseren altijd om het aantal thema’s waarover je wil communiceren te beperken. Kies voor een kernboodschap waar je voor een langere tijd in kunt investeren. Op die manier maak je je merkpositionering alleen maar krachtiger.
Oprechtheid wint
Transparantie en oprechtheid zijn belangrijker dan ooit. De consument heeft het recht op eerlijke informatie en zal zijn stem gebruiken als misleiding op de loer ligt. Dit wordt veelvuldig aan het licht gebracht via social media en initiatieven als het Gouden Windei. Anderzijds kun je als merk ook positief in de spotlights komen te staan als je júist eerlijk en transparant bent.
Een merk dat van transparantie hun kracht heeft gemaakt, is het Nederlandse UPFRONT. UPFRONT wil de strijd aangaan tegen misleiding in de voedingsmiddelenindustrie. Het merk plaatst alle ingrediënten op de voorzijde (‘upfront’) van de verpakking, in simpele taal. Ook wisselt UPFRONT veel kennis en feedback uit met consumenten. UPFRONT’s pay-off luidt dan ook: wat oprecht is wint.
Vond je dit interessant?
Abonneer je op onze maandelijkse update en doe meer innovatie-inspiratie op! Wil je ontdekken welke claims het beste werkt op jouw verpakking? Neem contact met ons op voor meer informatie.