Bar le Duc case study
Hoe Bar le Duc de oorzaak achter de achterblijvende rotatiecijfers van hun PET-flessen ontdekten dankzij de inzichten uit in-store onderzoek.
Vraagstuk
Bar le Duc is vooral bekend als het watermerk met kartonnen verpakkingen. Toch heeft Bar le Duc ook PET-flessen van 100% gerecycled plastic in haar assortiment. Onlangs werd naast de 1,5 liter PET-fles ook de 1 liter variant geïntroduceerd. Deze introductie zorgde voor meer ruimte op het schap, maar toch bleven de rotaties van het PET-assortiment achter. Tegelijkertijd was de concurrentie op het schap bezig met een opmars en ook private label groeide in de categorie. Daarom kwam Thari Hesselink, Senior Brand Manager van Bar le Duc, met ons in contact. Ze wilde weten wat de oorzaak was achter de achterblijvende rotatiecijfers en wat haar team kon doen om de performance te verbeteren. In-store onderzoek leent zich perfect voor dit soort vraagstukken!
Onderzoeksopzet
Voordat je de rotatie kunt verhogen, moet je eerst tot de kern van het probleem komen. Antwoord krijgen op de vraag: "Wat is de reden dat consumenten voor het schap niet mijn product kopen?" is daarbij cruciaal om te kunnen beantwoorden. Daarvoor is het belangrijk om inzicht te krijgen in alle triggers en barriers die consumenten hebben om het product (niet) te kopen. Om hier achter te komen hebben we voor het onderzoek van Bar le Duc consumenten voor het waterschap geïnterviewd.
In totaal zijn er gedurende 2 dagen 123 shoppers geïnterviewd in winkels van Albert Heijn en Jumbo in Nederland. Tijdens de in-store interviews worden consumenten geobserveerd voor het schap en pas aangesproken wanneer zij iets uit het desbetreffende schap pakken. Consumenten die niets pakken worden niet geïnterviewd. Dit zorgde ervoor dat alle respondenten bestonden uit shoppers van water PET-flessen (100% categoriekopers). Tijdens de interviews werd geprobeerd antwoord te krijgen op de belangrijkste onderzoeksvragen, zoals:
- Wat zijn de belangrijkste drivers en barriers voor consumenten om de PET-flessen van Bar le Duc (niet) te kopen?
- Vallen de PET-flessen van Bar le Duc op in het schap?
- Hoe kijkt de consument naar Bar le Duc ten opzichte van de concurrentie?
- Wat is de reden achter de achterblijvende rotatiecijfers?
- Welke associaties hebben consumenten met het product?
- Waarom overwegen relatief weinig consumenten Bar le Duc, ondanks dat de meeste consumenten bekend zijn met het merk?
"Ik wist dat jullie op een andere manier onderzoek deden dan gebruikelijk. Dat is ook een van de redenen geweest dat ik met jullie in gesprek ben gegaan.’’
– Thari Hesselink, Senior Brand Manager bij Bar le Duc
Het doel van de in-store interviews was om Bar le Duc waardevolle inzichten te geven, zodat zij de performance van hun PET-flessen konden verbeteren. Doordat wij onze collega’s bij Bamboo Brands altijd voorafgaand aan de interviewdagen uitgebreid briefen, kunnen we de juiste verdiepende vragen stellen aan consumenten.
In-store insights
Het onderzoek leverde veel waardevolle inzichten op voor het team van Bar le Duc. De exact behaalde inzichten uit onze onderzoeken behoren altijd toe aan onze opdrachtgevers. Wel werd dankzij het onderzoek duidelijk wat de oorzaak achter de achterblijvende rotatiecijfers was. Door dit inzichtelijk te hebben, weet het team van Bar le Duc nu aan welke knoppen ze moeten draaien om de performance van hun PET-flessen te verbeteren!
‘’Ik had in het begin twijfels of er tijdens het veldwerk voldoende kwalitatieve inzichten werden opgehaald, maar deze twijfel hebben jullie gelukkig weg weten te nemen en mij uiteindelijk van voldoende kwalitatieve inzichten weten te voorzien."
– Thari Hesselink, Senior Brand Manager bij Bar le Duc
Test & Learn in ons netwerk van retailers
Heb jij op dit moment een vraagstuk wat je graag in de supermarkt zou willen testen of onderzoeken? Met Bamboo Brands helpen we FMCG professionals aan waardevolle inzichten door producten en assumpties te testen in ons netwerk van 400+ supermarkten in Europa. Neem contact op met Theo Toering, oprichter & CEO van Bamboo Brands, via theo@bamboobrands.com