Bamboo Brands’ recap van 2023! Én wat een jaar was het!

Binnen de FMCG zijn er continue veranderingen die van hoge impact zijn voor merken, zoals de opmars van huismerken of juist de stijgende populariteit van retail media. Het afgelopen jaar hebben wij absoluut niet stilgezeten. Er is een hoop gebeurd in de FMCG, maar ook binnen Bamboo Brands. Laten we terugblikken op 2023 met de absolute hoogtepunten, zoals de vele nieuwe samenwerkingen met FMCG merken of onze nieuwe research methodes.

120 onderzoeken

Nee, geen 120 onderzoeken in 1 jaar tijd, maar wel de afgelopen 4,5 jaar. We zijn trots op de samenwerkingen met de geweldige FMCG-merken. Met de samenwerkingen hebben we zo’n €51,8 miljoen bespaard voor onze klanten. Nu terug naar dit jaar, want ook in 2023 hebben we weer met een aantal nieuwe, maar ook terugkomende klanten samengewerkt, waar we dan ook erg trots op zijn. Zie hieronder een greep van onze toffe bedrijven.

Groei van het team

Steeds meer FMCG-bedrijven willen beter innoveren en het is ook steeds meer van belang om beter te innoveren. Binnen Bamboo Brands merkten we dit ook, vandaar dat we opzoek waren naar mankracht om ons team te versterken. Het team groeide met maar liefst 6 nieuwe collega’s met onder andere een research expert, projectmanager en marketeer. 

Nieuwe research methodes

Naast de mooie samenwerkingen met nieuwe klanten, groei van het team en de vele onderzoeken hebben we ook 3 nieuwe research methodes toegevoegd, alle 3 de methodes zijn toegevoegd vanuit de vraag door onze klanten:

  1. Post Launch Evaluator; verbeter de performance van recent geïntroduceerde innovaties. Vanuit klanten merkten we dat er naast het testen van een innovatie ook vraag was naar het testen van een product wat al even in de schappen ligt, maar niet goed roteert. Met deze gedachte is de eerste nieuwe research methode tot stand gekomen. 
  2. In-Home User Assessment; hoe ervaart de consument het product écht, denk hierbij aan het gebruiksmoment, maar ook hoe gebruikt de consument het product? En of er daadwerkelijk aankoopintentie is na het consumeren van het product.
  3. In-Store Taste Assessment; ontdek hoe de consument de smaak van je product ervaart. Je krijgt een helder beeld van de smaakbeleving van jouw product bij jouw doelgroep. Na dit onderzoek weet je aan welke knoppen je kunt draaien om de smaakbeleving van je product waar mogelijk te verbeteren. 

Duurzame impact

Er is steeds meer vraag naar het testen van innovaties en dit merkte we ook dit jaar. Dit past dan ook goed bij onze missie en visie, wij willen de 80% van gefaalde innovaties omlaag helpen. Dit speelt ook weer in op duurzaamheid, hoe minder falende innovaties de markt op worden gebracht, hoe minder verspilling van voedsel, verpakking, mankracht en noem maar op. We testen de innovaties bij retailers door heel Nederland, Europa of waar je wilt! Zodra er producten over zijn, gaan deze natuurlijk naar de voedselbank. Hier werken we dan ook nauw mee samen. 

2024

Het is mooi om te zien dat steeds meer FMCG-bedrijven en innovatieteams zich aansluiten bij onze methoden & tools. Hiermee zorgen we ervoor dat de FMCG-sector sneller, beter en vooral ook duurzamer innoveert. 

We kijken ernaar uit om nog meer positieve impact te maken in 2024 voor de vele geweldige merken die actief zijn in de FMCG! 

Heb jij al een innovatievraagstuk liggen voor 2024? Neem contact op met theo@bamboobrands.com voor de mogelijkheden!