Als het in het plan staat, dan staat het in het plan

We weten allemaal hoe het voelt wanneer er plotseling een idee opkomt. "We zouden X moeten introduceren, of Y ontwikkelen. Het zal echt onze marktpositie laten groeien. Ik weet het zeker." Het eerste wat je doet, is je idee pitchen aan andere collega's, die ook enthousiast worden over jouw idee.

"Once it's in the plan, it's in the plan"

Je tilt het naar een hoger niveau en bereidt een presentatie voor je manager voor. Ook hij is zeer enthousiast en jullie plannen een vergadering in met de CMO of het managementteam. Samen met je manager geef je een presentatie en het project wordt geboren, het managementteam implementeert het snel in hun MTP (Mid Term Plan) met een ruwe tijdschatting voor de introductie.

Ja! Je hebt het gedaan... maar wat heb je eigenlijk gedaan? Dit is een goed voorbeeld van hoe een idee tot leven komt binnen grote FMCG-bedrijven (natuurlijk zijn er verschillende andere routes, maar ze gaan min of meer dezelfde kant op). Je hebt waarschijnlijk middelen geleverd om aan het project te werken en mensen overtuigd van jouw nieuwe innovatie. Maar waar geloven zij en jij eigenlijk in?

Je vraagt je misschien af; waar is de consument? Die zit al in het plan! Het managementteam en jij hebben het al geïmplementeerd in het jaarlijkse operationele plan. Ook de P&L van de innovatie en de manier waarop ze het willen produceren (de ruwe schets van de P's in de marketingmix) is al ruwweg gedefinieerd. Wat gaat hier mis, vraag je je af? Nou, je hebt je idee aan de bank verkocht, de hypotheek loopt al en er is bijna geen ruimte meer voor significante aanpassingen in het grote idee zelf.

Oplossing

Verkoop je innovatie alleen intern voordat je het risico en de onzekerheid van de innovatie vermindert met input van consumentengedrag. Welk consumentenprobleem los je op met jouw nieuwe innovatie? Controleer dit voordat je het verkoopt.

Het testen van consumentengedrag

Maar hoe test je het consumentengedrag? Bij Bamboo Brands, wij testen het consumentengedrag rechtstreeks op de winkelvloer. Geen meningen, maar feiten. Met deze inzichten kun je je innovatie wel intern verkopen, zonder risico of onzekerheid. Meer weten? Neem contact op met mij!